Vzhledem k závažnosti situace vyráží na místo pětadvacet hasičských jednotek a také vrtulník s leteckými záchranáři na palubě. „Zasahuje tady téměř sto šedesát dobrovolných a profesionálních hasičů včetně jednotek Správy železniční dopravní cesty," říká mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška. Na místě nechybí ani policisté.

První pomoc přijíždí již deset minut po ohlášení nehody. Hasiči se na některých místech marně snaží dostat do vlaku dveřmi. Jsou zablokované. „Z cesty," volá jeden z nich a přibíhá na místo s žebříkem. Šplhá směrem vzhůru, rozbíjí okno a ruce natahuje směrem k poraněné dívce. Všemu přihlíží rozhodčí, kteří mají za úkol práci jednotlivých složek v závěru posoudit. „Sledují spolupráci zasahujících, taktiku i využití technických prostředků," uvádí mluvčí jihomoravského kraje Monika Brindzáková.

Nehoda na železničním přejezdu ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku z roku 2015. Zranilo se celkem osm lidí.
Nehoda vlaku a náklaďáku: osm lidí v nemocnicích. Nejhůře dopadl řidič auta

Cílem cvičení je, aby si účastníci procvičili postupy ve štábu velitele zásahu, komunikaci mezi zasahujícími, záchranné a likvidační práce, třídění raněných a poskytování přednemocniční péče. Největší zkouškou pro všechny jsou vysoké teploty. Nejenom hasiči si v potu tváře často sahají až na dno svých sil. Posledního zraněného odevzdávají přibližně po devadesáti minutách od vstupu jednotek do vagónů. „Bylo to peklo," reaguje jedna z figurantek Lenka Schafferová. Pár jedinců omdlévá horkem na místě doopravdy.

Cvičení Vlak 2017 bylo svým obsahem, ale i rozsahem největším cvičením v Jihomoravském kraji za poslední roky. Falešná nehoda si vyžádala téměř sedmdesát zraněných a patnáct „umrtí". „Cvičení dobře prověřilo připravenost jednotlivých složek," hodnotí závěrem pozitivně hlavní rozhodčí Radek Šedivý.

Ilustrační foto.
Srážky vlaků: v roce 1953 při tragické nehodě zemřelo 106 cestujících