Úseky silnic, kde auta zrychlí, vytipovalo ministerstvo. V regionu ale budou mít poslední slovo dopravní odborníci z Jihomoravského kraje. „Zrychlení na sto deset kilometrů v hodině se týká silnic I/43, I/23 a I/50," uvedla mluvčí kraje Eliška Windová. Silnice I/43 je spojnice Brna a Svitav, I/23 přivádí auta z centra krajského města na dálnici přes tunel v Bohunicích a I/50 je prodloužená Ostravská ulice v Brně.

Na některých čtyřproudových úsecích silnic první třídy, které jsou směrově oddělené, bude možné rychlost zvýšit ještě víc. Až na sto třicet kilometrů v hodině. Podmínky pro to by mohla splňovat silnice I/43, tedy takzvaná Svitavská radiála. Řidiči se tam ale maximálního rychlostního limitu zatím nedočkají. „Není to možné kvůli stavu vozovky, délce připojovacích pruhů a vzdálenosti mezi sjezdy," uvedl policejní mluvčí Pavel Šváb.

Obyvatele brněnské městské části Řečkovice-Mokrá Hora, kteří v blízkosti Svitavské radiály bydlí, už teď trápí hluk. Plánované zvýšení rychlosti situaci ještě zhorší. „Problémy s hlukem jsou dlouhodobá záležitost. Lidé si už ale moc nestěžují, na hluk si zvykli. Místní z Řečkovic využívají radiálu pro cestu do centra města do práce a jsou za ni rádi," podotkl starosta Marek Viskot.

Důležitější je podle něho na čtyřproudové silnici vedoucí středem městské části sjednotit dopravní značení. „V jednom směru je osmdesátka, v druhém stovka. Je to nesmyslné," poznamenal starosta.

změna na silnicíchv Jihomoravském kraji auta zrychlí o dvacet kilometrů v hodině na silnicích I/43, I/23 a I/50
silnice I/43 je spojnicí Brna a Svitav, I/23 přivádí auta z centra krajského města na dálnici přes tunel v Bohunicích a I/50 je prodloužená Ostravská ulice v Brně
označení rychlostní silnice zmizí, nahradí je pojem dálnice

Jestli bude víc hluku z dopravy ohrožovat zdraví Brňanů, to hygienici zatím nevědí. „Zrychlení o dvacet kilometrů v hodině je značná změna, ale vždy záleží na povrchu silnice. To však můžeme určit jen měřením na místě," uvedl ředitel odboru Krajské hygienické stanice Miroslav Staněk.

Podle odborníků na dopravu je nutné možnost zvýšit rychlostní limit využívat opatrně. „Je to pro krajský úřad silný nástroj, který by měl uplatňovat uváženě a hlavně na základě faktů. Ne domněnek nebo různých vlivů," řekl Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.

S novelou zákona o pozemních komunikacích přicházejí i další změny. Všechny rychlostní silnice se přejmenují na dálnice. Formálně tedy přibude na jihu Moravy asi šedesát kilometrů dálnice. „Platí na nich stejná pravidla provozu, včetně rychlosti. Řidiči mezi nimi nerozlišují, nové značení pro ně bude srozumitelnější," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Dodal, že od nového roku se například R52 přejmenuje na D52.

Plánované změny dopravního značení vyjdou ministerstvo asi na čtyři miliony korun. Značky začnou pracovníci Ředitelství silnic a dálnic instalovat v prosinci. „Vyměnit značky rychlostních silnic za značky dálnic musíme stihnout do konce roku. U silnic první třídy, kde se nově zrychlí provoz o dvacet kilometrů v hodině, je budeme vyměňovat až od prvního dne nového roku," upozornil mluvčí ředitelství Jan Studecký.

BARBORA KUBOVÁ