Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Brna do Prahy jen za hodinu? Vysokorychlostní trať začne růst v roce 2030

Brno – Cesta z hlavního města do Brna za pouhou hodinu? Podle posledních plánů ministerstva dopravy se na nové vysokorychlostní trati svezou cestující ve vlaku už v roce 2040.

12.12.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Kudy vlaky pojedou napoví studie proveditelnosti, již chce vedení ministerstva zadat již na začátku příštího roku. „Existují dvě základní koncepční varianty vedení trasy. Jižní přes Benešov a severní okolo Čáslavi a přes Havlíčkova Brodu," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Dvě stě kilometrů dlouhá trasa je podle něj ze všech plánovaných ta s největší přepravní kapacitou a nejpřínosnější. Právě průjezd přes kraj Vysočina je podle něj nejproblémovější. „Třicet až čtyřicet procent celé tati pravděpodobně povede v tunelu," doplnil. Na trati mají vlaky projíždět rychlostí vyšší než 250 kilometrů za hodinu.

S odborníky na vysokorychlostní vlaky se vedení města chystá sejít začátkem příštího měsíce. Náměstek primátora Matěj Hollan chce vytvořit nezávislou platformu, která bude stavbu iniciovat. „Nejsme spokojení s tím, jak pomalu ministerstvo postupuje. Posun se nesmí zastavit pokaždé, když se změní vláda," upozornil.

Největší prioritu má při plánování vysokorychlostní spojení Drážďan s Vídní, které vede, stejně jako spojení Bratislavy s Ostravou, přes Brno.

Podle Radima Jančury, který se svými žlutými RegioJety konkuruje národnímu dopravci, je ale zahájení stavby v roce 2030 pozdě. „O provozování vlaků bych zájem měl. Ministerstvo ale musí změnit dosavadní strategii a budovalo tratě mezi Prahou s Brnem a Brnem s Ostravou na rychlost 300 až 350 kilometrů v hodině," upozornil podnikatel. Podle Jančury je taková výstavba levnější, protože nebere ohled na regionální ani nákladní vlaky.

Mezi Brnem a Přerovem mají vlaky jezdit rychlostí pouze dvě stě kilometrů v hodině, kvůli možnému využití regionálními spoji. Takové vozy už dnes provozují České dráhy. „Výkon můžeme ale využít pouze na zahraničních provozech, jinak se řídíme omezením na maximálně 160 kilometrů za hodinu," komentoval za tiskové oddělení drah Radek Joklík. Pro vysokorychlostní provoz by musel dopravce nakoupit nové vlaky. Například pendolina jezdí maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině.

Autor: Alžběta Nečasová, Michal Rapco

12.12.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Vodárenská společnost přispěla na nový přístroj. Pomůže při odběrech krve

Žáci 1.B třídy ZŠ Prokopa Diviše ve Znojmě – Příměticích s paní učitelkou Evou Nachtneblovou.

NAŠI PRVŇÁCI: představujeme žáky ZŠ Prokopa Diviše ve Znojmě a ZŠ Konice

Dvanáct volebních lídrů ve dvanácti rozhovorech: čtěte Deník Rovnost

Jižní Morava - Existuje celkem dvanáct politických uskupení, které mají reálnou šanci dosáhnout na tříprocentní volební výsledek. Tedy kdyby letošní parlamentní volby byly jen na jihu Moravy. Alespoň to tvrdí poslední předvolební průzkum preferencí, které exkluzivně pro Deník připravila firma SANEP.

Skokanům na kandidátkách pomáhají tituly a profese lékaře. Vzbuzují důvěru

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Zakroužkováním až čtyř jmen mohou voliči své favority z nižších příček kandidátek poslat do poslanecké sněmovny. Některým v minulosti pomohli i o deset příček.

VOLEBNÍ ONLINE: Ptejte se lídra KDU-ČSL a poslance Jiřího Miholy

Jižní Morava – Jiří Mihola je lídr jihomoravské kandidátky KDU-ČSL pro volby do poslanecké sněmovny. Ve čtvrtek od 11 do 12 hodin odpoví na dotazy čtenářů na www.rovnost.cz.

Budování u znojemských hradeb? Dělníci zahájili výkopy bez archeologů

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Pokochat se pohledem z nově zpřístupněné vyhlídky věže, odpočinout si v hradebním příkopu nebo si zkrátit cestu z Pasteurovy ulice do centra města přes Kapucínskou zahradu ve Znojmě budou moci turisté již od příští sezony. Do práce u hradeb, které objednalo město, se firma pustila bez přítomnosti archeologa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení