Ředitelství silnic a dálnic chce letos začít s rozšířením více než kilometrového úseku na šestipruh. Stávající čtyři pruhy jsou už kapacitně nevyhovující. „Ve špičkách klesá rychlost dopravy a dochází ke konfliktním situacím vzájemným omezením mezi řidiči,“ sdělila mluvčí státních silničářů Lucie Trubelíková.

Ředitelství silnic a dálnic rozšíří D1 u Brna na šest pruhů. První úsek dělníci začnou upravovat už letos.Ředitelství silnic a dálnic rozšíří D1 u Brna na šest pruhů. První úsek dělníci začnou upravovat už letos.Zdroj: Infografika: Deník/Markéta EvjákováNyní pokračuje schvalování dokumentace na výběr firmy, která se úprav ujme. Vypsání soutěže plánují státní silničáři v únoru. „Pokud bude výběrové řízení bez větších prodlení, začnou práce na podzim přípravou území. Předpokládaná doba výstavby je tři roky,“ informovala Trubelíková.

Právě z důvodu značného zatížení se u Brna tvoří často kolony pomalu jedoucích aut. Stačí k nim lehčí kolize. „V tomto úseku dálnice D1 policisté za minulý rok vyšetřovali řádově desítky dopravních nehod,“ podotkl policista Kalousek.

Bez pití a léků

Zároveň upozornil, že v případě delšího omezení provozu jsou lidé vystavení riziku nedostatku tekutin, léků a hrozí rovněž zdravotní potíže.

Za nutnou považuje úpravu problematického místa brněnská primátorka Markéta Vaňková. „Stavba se neobejde bez komplikací. Například na velkém městském okruhu Žabovřeská jsme si ale ověřili, že je Ředitelství silnic a dálnic schopno ve spolupráci se zhotoviteli postup zorganizovat tak, aby byl negativní dopad co nejmenší,“ řekla.

Po dobu stavby budou průjezdné dva zúžené jízdní pruhy pro každý směr. „Jízdní pásy budou o půl až tři čtvrtě metru širší než byly při modernizaci D1 mezi Brnem a Prahou, tak aby se řidiči nebáli najíždět do levého rychlého pruhu," přiblížil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

 Ještě za tmy vyrážejí řidiči s prvními autobusy brněnského dopravního podniku z vozovny v brněnské Slatině. Zaplněné parkoviště se postupně vyprazdňuje.
260 autobusů vyráží vozit lidi po Brně: podívejte se, jak ranní výjezd vypadá

Frekventovaným úsekem D1 projíždí třeba Aleš Tetur. Rozšíření považuje za krok k lepšímu. „Raději tudy jezdíme už brzy ráno, abychom se vyhnuli velkému množství aut a případným zácpám,“ přikyvoval.

Na šest pruhů stavbaři postupně rozšíří D1 od Kývalky po Holubice na Vyškovsku. Jde téměř o třicet kilometrů. Celkem mají silničáři v plánu zrekonstruovat osm úseků. Upraví také křížení. „Křižovatka Brno-centrum je součástí jiného úseku, který přijde na řadu později. Křížení D1 a D2 je součástí navazující stavby, která by měla začít zhruba jednu stavební sezonu poté, co začne úsek mezi 194. a 196. kilometrem," zmínil Fiala.

Silničáři plánují pro letošek také opravu mimoúrovňové křižovatky na D46 u Vyškova, začít má i stavba úseku D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem na Hodonínsku. „Kvůli dodatečným dotazům uchazečů jsme termín výběrového řízení prodloužili do 14. února,“ uvedla Trubelíková.

Nálezy archeologů

Přípravné práce v úseku dálnice mezi Moravským Pískem a Bzencem už začaly skrývkou ornice, kácením dřevin a pyrotechnickým průzkumem. „Začínají pracovat také archeologové," nastínila Trubelíková.

U Moravského Písku už odborníci hlásí první nálezy. „Po skrývce ornice v délce zhruba osmi set metrů jsme zaznamenali velké množství tmavých skvrn v podloží. Příští týden plánujeme první výkopy. Našli jsme také kousky keramiky, kterou zatím předběžně datujeme do mladší doby bronzové,“ sdělil vedoucí archeologického výzkumu Jan Vízner.

Řidič David Hrůza pomohl lidem z hořícího domu v brněnské Bystrci.
Brněnský šalinový hrdina zachránil lidi z hořícího domu: Kouř byl hrozný, říká

Úsek dálnice bude dlouhý přes čtyři kilometry a součástí jsou například čtyři mostní objekty, vybudování tří protihlukových stěn a mimoúrovňové křižovatky Bzenec. „Předpoklad zahájení prací je v letošním roce a dokončení v roce 2025," doplnila Trubelíková.