Krajští silničáři se starají o průjezdnost více než čtyř tisíc kilometrů silnic. „Přibylo jim i přes čtyři sta kilometrů silnic první třídy. Údržba bude efektivnější. Nemělo by smysl, aby sypače jezdily po silnicích první třídy se zdviženými radlicemi,“ uvedl náměstek hejtmana Roman Hanák.

Pro boj se zimou mají krajští silničáři připravených téměř sedmdesát sypačů. Polovina jich má nová teplotní čidla pro lepší dávkování posypu. „Smluvně máme zajištěných dvě stě padesát traktorů s radlicemi. Navíc je připravených i třináct fréz a dva speciální ledořezy,“ upozornil Hanák.

Ve skladech je zásoba čtyřiceti tisíc tun posypového materiálu. O dálnice se starají silničáři Ředitelství silnic a dálnic. „Celkovou údržbu zajišťuje osmnáct středisek. Každé spravuje přibližně padesát kilometrů,“ řekl mluvčí ředitelství Jan Studecký. 

Na dálnice může vyjet přes sto osmdesát sypačů a třiačtyřicet univerzálních aut.

Na připravenost silničářů je zvědavý řidič David Musil. „Často čtu, jak jsou na zimu připravení a kolik soli mají ve skladech. Při prvním velkém sněžení to tak ale často nevypadá,“ sdělil.

Sypače v pohotovosti a sklady plné soli, písku a drti mají i břeclavští, hodoníští a znojemští silničáři. Nejvíce práce, alespoň pokud jde o kilometry, na které musí dohlížet mají znojemští silničáři. „Spravujeme přes devět set kilometrů silnic, nově jsme zařadili úsek mezi Dyjákovičkami a Ječmeništěm,“ sdělil šéf znojemských silničářů Jaroslav Kosík. K zimní údržbě vyjíždí řidiči dvaadvaceti sypačů. „Osm dalších máme v záloze,“ dodal Kosík. 

Zimní údržba
∙ Krajská správa a údržba silnic spravuje přes 4000 kilometrů silnic, sypače mají nová čidla pro lepší dávkování posypu.

Celkem čtrnáct sypačů mají přichystaných silničáři na Hodonínsku, kteří spravují přibližně 555 kilometrů silnic. „Devět vozů máme vlastních a pět je dodavatelských. Další máme pak ještě v záloze,“ uvedl vedoucí hodonínských silničářů Martin Bedrava.

O dva vozy navíc mají na Břeclavsku. „K šestnácti sypačům máme ještě čtyři rezervy. Okruhy, které hlídáme, tvoří bez deseti šest set kilometrů,“ řekl vedoucí provozu břeclavských silničářů Jaroslav Dostál.

Největší problémy na Břeclavsku činí řidičům při náledí například Borkovanský kopec na cestě do Hodonína a rovněž na úsek mezi Mikulovem a Pavlovem. To v Hodoníne trápí silničáře hlavně Strážovický kopec. Na Znojemsku bývá komplikovaný například průjezd Lechovicemi.