Jakmile se oteplí a cyklisté začnou vyrážet na výlety, policisté musí řešit zvýšený počet krádeží kol. „Zpravidla se jedná o odložená kola někde u restaurací. Vloupání do kočárkáren nebo sklepů kvůli kolům jsou spíše celoroční problém. Pro zloděje je však v sezoně jednodušší kolo někde prodat," uvedl Malášek.

Skupiny odradí

Po zimě se probudil k životu také Cykloklub Komín, který funguje už dvaadvacátým rokem. Jeho členové jezdí na výlety každý víkend a na zloděje si dávají pozor. „Když máme nějakou přestávku třeba na sodovku nebo na oběd, svážeme si kola po šesti až sedmi dohromady a snažíme se je mít na dohled. Tento systém se nám osvědčil. Zloděje podle mě odrazují větší skupiny cyklistů, protože nevědí, komu které kolo patří, kdo se zrovna dívá. Jezdí nás patnáct až pětadvacet," uvedl vedoucí klubu Ludvík Zimola.

Kola jsou pro zloděje lukrativním zbožím. „Dobré kolo stojí i sto tisíc korun. Není však vůbec jednoduché ho uspokojivě zabezpečit. Zloději se na takovou krádež připravují a vybaví se nástroji," doplnil Malášek. Jen loni zaznamenali policisté více než osm set krádeží kol.

Podle mluvčího brněnských strážníků Jakuba Ghanema je důležité, aby majitel ukradeného kola okamžitě volal na tísňovou linku. „Brněnští strážníci bývají po rychlých telefonátech velmi úspěšní. S každou minutou se ovšem šance dopadení pachatele snižuje. Zloději působí většinou ve známém prostředí. Vědí, kam se mají schovat nebo komu mají kolo rychle předat. Užitečný je proto zejména kamerový systém. Nápomocný může být také pozorný svědek. Bohužel lidé nechtějí příliš svědčit, k cizím škodám bývají lhostejní," uvedl mluvčí.

Letos se policistům podařilo objasnit zatím zhruba každou desátou krádež kola. „Může se to ještě změnit. Třeba lednovou krádež někdy vyřešíme až v květnu. Obecně se nám podaří objasnit asi každý pátý případ," upřesnil policejní mluvčí Pavel Šváb.

S kolem se znovu shledal třeba Michal Šubrt z brněnských Židenic. Před čtyřmi roky špatně dovřel vstupní dveře domu a zloděj z chodby ukradl kolo v hodnotě deset tisíc korun. Okradený s policisty vyplnil protokol. „Ozvali se mi asi po sedmi měsících, že kolo našli při namátkové kontrole v brněnské ulici Cejl. Poznali ho podle sériového čísla. Jel na něm muž, který tvrdil, že ho koupil. Kolo bylo v dobrém stavu, akorát trochu od bláta," řekl Šubrt.

Podobné štěstí neměl Jiří Koukal z brněnských Štýřic. Tomu ukradli kolo už dvakrát, naposledy loni v listopadu. „Měl jsem ho v uzamčené kočárkárně, navíc bylo zabezpečené lankovým zámkem. Zloděj si přesto poradil," řekl. Pojišťovna mu teď škodu odmítá proplatit. „Podle ní se pojištění ve společných prostorách vztahuje jen na kočárky a invalidní vozíky. Ze smlouvy to však nevyplývá, proto jsem se už několikrát odvolal. Kolo totiž stálo devětadvacet tisíc," popsal Koukal.

Sledování online

Novinkou v boji se zloději kol je použití GPS systému. „Jde zatím spíše o testování, ale letos jím nově vybavujeme zejména elektrokola. V případě krádeže lze potom jednoduše na internetu sledovat pohyb a aktuální polohu ukradeného kola," uvedl provozovatel jihomoravské půjčovny kol Rentbike.cz Petr Kalaš.

Například Česká pojišťovna řeší ročně na jihu Moravy kolem stovky případů ukradených kol. „Majitelům kol doporučujeme nové kolo nafotografovat a zapsat si i výrobní číslo. Případná pojistná událost se pak řeší mnohem jednodušeji," uvedla mluvčí Ivana Buriánková.