Možnost ladit obhajobu přes skype spustila vězeňská služba v lednu v brněnské a liberecké věznici. Od dubna se systém spustil naostro. „Do dneška se v brněnské věznici odehrálo čtyřiatřicet videokonferencí mezi obhájci a dvaadvaceti vězni. Zatím na to stačí jeden počítač,“ vypočítala mluvčí bohunické věznice Dana Krejčířová.

Ostrý provoz podle ní urychlila pandemie koronaviru, která omezila osobní styk advokátů a obviněných. „Koronavirová krize nás přiměla systém rozšířit celorepublikově, byť na technologicky odlišné, ale dostupnější platformě. V současnosti systém běží ve všech věznicích, kde jsou umístěni vazebně stíhaní lidé. A postupně se do něj zapojují další zařízení Vězeňské služby. Samozřejmě do budoucna plánujeme vylepšení systému,“ upřesnil právník Jiří Novák mladší z České advokátní komory, který má projekt na starosti.

Ilustrační foto.
Dvojici v brněnských Židenicích srazila dodávka. Muž zemřel, žena je v nemocnici

Advokáti si podle něj nový systém většinou pochvalují. „Ušetří totiž náklady na cestu do a z věznice a s tím související promeškaný čas,“ řekl.

I z těchto důvodů si chce tento způsob komunikace s klienty zařídit i brněnský advokát Martin Klimo. „Když jedu do věznice v Bohunicích, tak se z centra probíjím městem a stojím v kolonách. Pak čekám ve věznici, než obviněného předvedou. Takže v parném létě je určitě lepší sedět v klimatizované kanceláři a vést rozhovor s klientem přes skype,“ vysvětlil.

Zmíněná forma komunikace ale nemá podle Jiřího Nováka nahradit osobní jednání s klienty ve vězení.

Tomu dává přednost i právník Richard Novák z Brna. „Hovor přes skype bych využil jen v případě vyřízení nějaké čistě procesní věci. Myslím si totiž, že ladit obhajobu přes videohovor není vhodné. Klientům jsem spojení přes skype v dubnu v době koronavirové krize nabízel, ale říkali mi, že je lepší osobní kontakt,“ dodal.