Vnuk Muchy vyjádřil také nespokojenost nad tím, že Epopej není v současné době vystavená. „Podle mých informací je takříkajíc pohřbena v Jiřském klášteře a není tedy přístupná veřejnosti. Mám za to, že by alespoň ze slušnosti mohla Praha poslat Epopej do Krumlova, kde jsou podmínky k jejímu vystavení nyní v pořádku,“ vyzval Mucha.

Moravský Krumlov hostil na tamním zámku Slovanskou epopej od padesátých let minulého století do roku 2011, kdy si pražští galeristé plátna odvezli.

Fotograf přefotil všech dvacet Muchových pláten cyklu Slovanská epopej.
Jan William Drnek nafotil Slovanskou epopej. Z fotek vznikne obrazová kniha

O návrat Epopeje představitelé města stále usilují. „Respektuji právní stát, soudy a jejich rozhodnutí. Na druhé straně by John Mucha určitě pečoval o plátna lépe než Praha. Stále jsme připravení obrazy na našem zámku přijmout. Počkáme na to, kdo bude nový primátor Prahy a budeme dál jednat a usilovat a dlouhodobou zápůjčku obrazů,“ sdělil starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina.

Krumlovští v posledních letech opravili a rozšířili výstavní sály na zámku a objekt loni koupili v dražbě. Letos město získalo na pokračování obnovy zámku evropskou dotaci.

Epopej pro metropoli spravuje Galerie hlavního města Prahy. Její mluvčí Michaela Vrchotová připomněla, že v depozitáři obrazy nezůstanou dlouho. „Na příští rok připravujeme k výročí republiky výstavu v pražském Obecním domě,“ uvedla Vrchotová s tím, že v prestižní secesní budově u Prašné brány bude Epopej k vidění od léta do podzimu.

Připomněla také, že hlavní město plánuje pro stálé vystavení Epopeje vybudovat nový pavilon na pražském Těšnově.

Slovanská epopej. Ilustrační foto.
Epopej do Číny nepojede, příští rok ji vystaví v Praze

Muchova plátna za sebou letos mají úspěšnou cestu do Japonska. V prestižní galerii v Tokiu je vidělo přes šest set tisíc lidí. John Mucha již dříve cestování pláten kritizoval a nyní přidal připomínky k tomu, jak galeristé s obrazy zacházeli. „Překvapuje mě, že po návratu z letošní výstavy v Japonsku nebyla všechna plátna podrobně prozkoumána, v jakém jsou stavu. To považuji za neprofesionální,“ dodal Mucha.

Zástupci galerie kritiku odmítli. „Po návratu Slovanské epopeje z Tokia jsme obrazy prohlédli, dva z nich ještě zkontrolovala komise ministerstva kultury. Restaurátoři na místě konstatovali bezvadný technický stav děl,“ sdělila šéfkurátorka galerie Hana Larvová.

Z historie
• Slovanskou epopej začal Alfons Mucha malovat v roce 1910 na zámku Zbiroh. Celkem vytvořil dvacet monumentálních pláten s náměty ze slovanské mytologie a dějin.
• Celý cyklus se první výstavy v pražském Veletržní paláci dočkal v roce 1928. Dílo Mucha věnoval národu prostřednictvím hlavního města Prahy.
• Druhou světovou válku plátna přečkala v provizorních úkrytech. Vyžadovala rozsáhlé restaurování, které začalo počátkem padesátých let na zámku v Moravském Krumlově.
• V kapli a Rytířském sále krumlovského zámku byla pak Slovanská epopej vystavená od roku 1963 do roku 2010.
• Poslední plátna z Krumlova odvezli pražští galeristé v roce 2011.
• Od roku 2012 do loňska byla Epopej k vidění v pražském Veletržním paláci.