Na kurzu od manželky se zamilovat do pražení. Kávu lidé nejvíc pijí v zimě, říká
Vůně kávy patří pro Michala Sovjáka k práci a životu nejpozději od té doby, co se vyučil kuchařem a číšníkem. Pražit kávu začal před šesti lety, podnik Rodinná káva otevřel před třemi lety v únoru. Už si ani nevzpomene, kdy ho káva fascinovat začala. „Možná, když jsem někdy v sedmnácti poprvé viděl téci espresso z kávovaru,“ uvažuje Sovják.
close info Zdroj: Deník / Martin Moštěk zoom_in
Zajímá a baví ho všechno, co s celým postupem přípravy kávy souvisí. „Protože jsem dřív pracoval jako číšník, provozní nebo v podobných zaměstnáních, pohyboval jsem kolem kávy vlastně pořád. K pražení mě pak nejvíc postrčil kurz pražení, který mi před osmi lety dala manželka jako dárek,“ vzpomíná Sovják. Potom se s pražením začala seznamovat v jednom z předchozích zaměstnání. „Před šesti lety jsme pak pořídili první menší pražící stroj. Byl to nápad mého švagra, i proto se náš podnik nyní jmenuje Rodinná káva, protože jsme pořád rodinný podnik,“ vysvětluje Sovják.
close info Zdroj: Deník / Martin Moštěk zoom_in
Původní záměr byl provozovat k pražírně e-shop. „Měl to být spíš koníček, ale postupně jsem byl buď v práci, nebo v pražírně, proto jsme rozhodli, že otevřeme náš podnik. Bylo to těžké rozhodování a krok do neznáma, ale díky tomu, že se k nám vrací spokojení zákazníci, se nám daří,“ poznamenává Sovják.
close info Zdroj: Deník / Martin Moštěk zoom_in
Ze zkušenosti ví, že nejvíc zákazníků přichází nakupovat praženou kávu v zimě. „Zájem ale celkově postupně roste, zřejmě s tím, jak se lidé o kávě víc dozvídají a hledají kvalitní a čerstvou kávu,“ uvažuje šéf pražírny. Právě proto podle něj kupují zrnkovou kávu. „Koupí si sto gramů nebo čtvrt kila a pak si ji doma podle potřeby melou. Mletá káva totiž velmi rychle stárne a to v řádu hodin či dnů. Dobře uchovávaná zrnková káva naproti tomu vydrží týdny,“ upozorňuje Sovják.
close info Zdroj: Deník / Martin Moštěk zoom_in
Brzy mu začne prakticky hlavní sezona. „Snad nejvíce lidé nakupují před Vánoci, v prosinci. V létě zase chodí turisté, to prodáváme hodně ledové kávy,“ uvažuje Sovják. Největší zájem je podle jeho zkušeností o kávu arabicu. „Naši zákazníci dávají přednost méně kyselé kávě, což lze ovlivnit způsobem pražení, proto používám takzvaně středně hnědé pražení,“ přiblížil Sovják.
close info Zdroj: Deník / Martin Moštěk zoom_in