Dalším důvodem změny jejich chování je samozřejmě také všudypřítomná inflace, kvůli níž vystřelily vzhůru také ceny obědů. Potvrdil to nový průzkum, který v květnu uspořádala společnost BC21 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

Vzhledem k rostoucí drahotě se tak oběd v restauraci stává luxusem. Dokonce polovina zaměstnanců tak uvádí, že v pracovních dnech tam obědvá méně často než před covidem. „To číslo mi vyrazilo dech. Myslel jsem, že takových lidí bude méně,“ uvedl spolumajitel BC21 Luboš Kastner, jenž restauratéry zastupuje v Asociaci malých a středních podniků.

Ilustrační snímek
Samoživitelky, větší rodiny i seniory trápí chudoba. Dostat se z ní je složité

Obědy v restauraci si přitom podle průzkumu nejčastěji odepírají ženy. „Více si uvědomují okolní tlaky i ve vztahu k rodinnému rozpočtu. Myslí více ekonomicky a pečují o rodinu, proto si kvůli ní i častěji odtrhnou jídlo od pusy,“ míní Kastner. Jejich absenci ovšem podle něj pociťuje celý obor.

Blíží se série krachů

A zřejmě bude hůř, ceny v restauracích totiž stále rostou. Za uplynulé tři roky tak cena jídel a nápojů vzrostla o čtvrtinu, jen od loňského května do toho letošního o 13 procent. Přesto si podle Kastnera hostinští stále více ubírají ze svého zisku, což pro ně může znamenat existenční nejistotu. „Musí mít peníze na obnovu, výměnu technologií. Takhle když se jim rozbije myčka, nebudou mít z čeho koupit novou,“ obává se Kastner.

Domnívá se proto, že řada podniků zkrachuje. „Čekám, že se trh trošku provětrá a až 15 procent restaurací neustojí tlak rostoucích nákladů a klesajících tržeb,“ prohlásil Kastner. „Šanci přežít mají ty, které budou buď nejlevnější, nebo budou mít dobrou nabídku,“ tvrdí.

Rostoucí inflace, stále dražší energie a nepříznivé důsledky ruské války na Ukrajině. To jsou ve zkratce hlavní důvody, proč v posledních měsících výrazně zdražují potraviny, pečivo nevyjímaje
I pečivo skokově podražilo. Na nákup rohlíků se čeká, až budou ve slevě

Strach z nezájmu strávníků nemají kupříkladu v mělnickém podniku Němý medvěd, zaměřeném na burgery. Navzdory koronavirovým krizím si jeho provozovatelé před dvěma lety otevřeli druhý podnik Dobrý kanec, kde servírují zejména speciality „od kosti“. Ještě letos navíc chtějí otevřít další novou hospodu. „Ani během covidu jsme nezavřeli, ale rozváželi jsme jídlo. Pořád jsme fungovali na sociálních sítích, takže jsme si udrželi dobré jméno,“ vysvětlil manažer Němého medvěda Jakub Kulhánek.

A jaký je jejich návod na udržení zákazníků navzdory stoupajícím cenám? „Snažíme se stále přicházet s něčím novým. Obměňujeme polední nabídku, abychom oslovili jak místní, tak i turisty,“ konstatoval Kulhánek. „Určitě nezanedbatelnou roli hraje marketing a propagace, bez toho se to v dnešní době nedá dělat,“ podotkl.

Změny stravovacích návyků po covidu

• průměrná cena jídla vzrostla ze 128 korun v roce 2019 na nynějších 161 korun
• v pracovní dny si nyní nosí jídlo z domu 45 procent zaměstnanců, v restauraci či kantýně obědvá 26 procent zaměstnanců
• v restauraci častěji než před covidem obědvá jen 5 procent lidí, naopak méně často 54 procent
• jídlo z domova si méně často nosí 6 procent lidí, naopak častěji 33 procent

Zdroj: průzkum společnosti BC21/ aplikace Instant Research agentury Ipsos