Ceny pohonných hmot v Česku rostou od poloviny května, v uplynulých několika týdnech vždy o desítky haléřů na litr. Předtím ceny od poloviny ledna klesaly. Loni v polovině července byl benzin o pět korun na litru dražší a litr nafty stál o 4,50 koruny víc než nyní.

Uhlí - Ilustrační foto
Uhlí na zimu kupte raději už teď. Ušetřit se dají tisíce korun

Analytici očekávají, že v následujícím týdnu vzrostou ceny pohonných hmot zhruba o 20 haléřů za litr. "Cena ropy Brent stoupla na 43 dolarů za barel, což je důsledek postupného snižování přebytku na trhu. Růst cen benzinu a nafty brzdí i posilování koruny vůči americkému dolaru," sdělil ČTK analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. Podle analytika společnosti Purple Trading Štěpána Hájka je z vývoje za poslední týdny evidentní, že si řidiči budou muset na postupné zdražování pohonných hmot zvykat.

Analytik BH Securities Štěpán Křeček doplnil, že meziročně jsou pohonné hmoty levnější zhruba o 15 procent. Například Pražané, kteří pojedou na dovolenou do Dubrovníku a zpět, podle něj ušetří téměř tisícikorunu. "Pumpaři se stále potýkají s nižší poptávkou po pohonných hmotách. Mnozí z nich se proto snaží o navýšení marží, aby neutrpěli příliš velké ztráty. Mezi sítěmi čerpacích stanic mohou být výrazné rozdíly," uvedl dále Křeček.

V Praze je draze

Nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze, kde litr benzinu stojí průměrně 28,92 koruny a nafty 28,72 koruny. Více než 28 korun za litr nafty platí řidiči ještě v kraji Vysočina. Naopak nejlevnější pohonné hmoty tankují řidiči ve Zlínském kraji, čerpací stanice tam Natural 95 prodávají v průměru za 27,57 Kč/l a naftu za 27 Kč/l.

Řidičský průkaz z roku 2007
Řidičák propadne do konce roku 590 tisícům lidí. Odkládat výměnu se nevyplatí

Litr nafty je aktuálně v Česku o padesátník levnější než benzin. Stát podle ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) připravuje snížení spotřební daně za naftu, její cena by tak mohla klesnout o jednu až dvě koruny na litr. Stát tak chce pomoci zejména nákladním dopravcům, kterým dlouhodobě ubývají zakázky. Opatření by ovšem platilo i pro osobní auta. V Česku jezdí více než dva miliony vozů s dieselovým motorem.