Posledního půl roku života zbývá 1 150 telefonním budkám, které společnost O2 provozuje v rámci tzv. univerzální služby. Rada Českého telekomunikačního úřadu rozhodla, že je stát přestane dotovat, O2 je bez peněz od státu dále provozovat nechce. Telefonní přístroje tak přestanou fungovat poslední den v roce.

Operátor O2 pak plánuje jednotlivé telefonní kabiny demontovat v prvních měsících příštího roku. Budky letos zůstávají v obcích do 200 obyvatel a na místech, kde není dostatečný signál.

Proč končí? Důvodů je hned několik.

„Většina lidí používá mobilní telefon nebo pevnou linku a telefonní budky tak postupně ztrácí svůj smysl – využití automatů každým rokem výrazně klesá, z řady z nich lidé volají méně než jednou za měsíc,“ uvádí mluvčí společnosti O2 Lucie Jungmannová. Za celý rok 2018 byl průměrný počet volání na jednu budku 20, loni to bylo 7,3.

Telefonní budky - InfografikaZdroj: Deník

Příliš drahé hovory

Mezi další důvody patří vysoké náklady na jejich údržbu, které v roce 2018 činily zhruba 32 milionů korun, stát každý přístroj dotoval zhruba devíti tisíci korunami ročně. Na jeden hovor tak stát v průměru přispíval v řádu stovek až tisíce korun.

„Výnosy z volání ani zdaleka nepokrývají náklady na údržbu a provoz,“ komentuje Jungmannová.

Ceny přitom nejsou výhodné ani pro volající. Hovor z telefonní budky do mobilní sítě stojí 15 korun za minutu, do pevné sítě pak 15 korun za tři minuty. Budky také často bývají terčem vandalů.

Za vhodné alternativy telefonních budek považuje Český telekomunikační úřad aplikaci Záchranka nebo SOS hlásky, což jsou zhruba dva metry vysoké panely vybavené lékárničkou, hasicím přístrojem, defibrilátorem a možností okamžitého spojení s operátorem městské policie. Jsou obdobou takzvaných SOS tlačítek umístěných na dálnicích. Speciální službu pro seniory pak představuje Anděl na drátě.

Ne všichni však s rozhodnutím telefonní budky zrušit souhlasí. „Mám za to, že v některých oblastech, zejména nepokrytých dostatečným mobilním signálem, a v určitých (například krizových) situacích mají telefonní automaty stále své místo a opodstatnění,“ uvedl ombudsman.

Jen 33 volání v tísni

Necelou třetinu hovorů z telefonních budek dnes tvoří volání v krizových situacích. Jenže jen zlomek z hovorů na tísňové linky 112 a 150 je navíc relevantní.

Český telekomunikační úřad prověřil počty tísňových volání z 20 nejvytíženějších telefonních budek. V roce 2019 zaznamenal 424 volání na tísňové linky, ale pouze 7,7 procenta z nich jich vyhodnotil jako oprávněná.

Během celého roku 2019 tedy jde o 33 relevantních volání.

Telefonní budky v Česku slouží nejen k volání, dají se z nich posílat také SMS nebo emaily. K volání zákazníci potřebují mince nebo telefonní karty, na tísňové linky se mohou dovolat bezplatně.

Nejvíce automatů letos zůstává na Vysočině, v Praze naopak do poloviny letošního roku zrušili všechny. Budky demontuje společnost O2 a zajišťuje jejich ekologickou likvidaci.