Adventní trh ve Znojmě měl být přehlídkou tradičních řemesel a vánočních výrobků.

Ve skutečnosti tam ale největší výběr nalezne ten, který přišel koupit mikinu nebo svetr. Podle zástupců města se řemeslníky letos nepodařilo nalákat. Někteří prodejci si stěžují na nová omezení.

„Několik prodejců muselo kvůli nabízeným věcem odejít ještě před samotným zahájením adventu,“ řekl starosta Znojma Petr Nezveda. Přestože provoz trhu zajišťuje soukromá firma Bergan, město může podle Nezvedy rozhodnout, zda je prodávaný sortiment v souladu s představou radnice a případně prodejce z trhu vyloučit.

„Kdybychom ale například nechtěli čepice a svetry, mohlo by se stát, že by byly stánky prázdné,“ dodal Nezveda.

Ve středu před polednem nabízeli prodejci na sedmi prodejních místech oblečení. Výrobky, které by se daly nazvat tradiční, byly dostupné na čtyřech místech. Zbytek stánků bylo zavřených, nebo sloužily k občerstvení.

Sehnat prodejce tradičních výrobků je podle společnosti Bergan těžké.

„Jezdí už na klasická místa, kde byli i dříve. Znojmo je příliš neláká. Sehnat je letos bylo opravdu těžké. Dali jsme jim ale vědět, že o ně máme zájem příští rok,“ řekla Michaela Kučerová z firmy Bergan.

Vstříc prodejcům tradičních výrobků ale společnost Bergan příliš nevychází. Už devět let například na náměstí pravidelně prodává své včelí produkty rodina Grunů.

Letos poprvé ale nemohou nabízet svým zákazníkům ohřívanou medovinu. „Firma Bergan nám to nepovolila. Byl to přitom důležitý podíl našich zisků,“ řekla Eva Grunová.

V minulosti podle ní různé druhy medoviny prodávali i jiní prodejci. „Výběr byl tak pestřejší, současný systém nás omezuje. Budeme zvažovat, jestli příští rok znovu přijedeme,“ dodává Grunová.

„Rozhodnutím městské rady bylo dáno, že jen několik stánků bude s občerstvením. Ostatní pro to nejsou uzpůsobeny,“ řekla Kučerová.

Město za zprostředkování vánočních trhů zaplatilo firmě Bergan sto padesát tisíc korun. Společnost hradí montáž stánků a spotřebovaný elektrický proud.

Prodejci chválí adventní program a výzdobu, kterou připravilo město. „Rozhodně vytváří atmosféru a přitáhne další zákazníky,“ soudí Grunová.