Od diskusí a vyjednávání k nutným úředním řízením postoupí v nejbližších dnech příprava autobusového terminálu u miroslavského železničního nádraží. Zřejmě od příštího roku tak cestující přestanou postávat u rušného hlavního tahu na Brno. Lidé ze Suchohrdel u Miroslavi silnici úplně neuniknou, pod železničním viaduktem ale pro ně silničáři postaví chodník chráněný svodidlem.

„Po posledních jednáních všech zúčastněných jsme se dohodli na podrobnostech projektu, příslušnou dokumentaci nyní projektanti dopracují. Již tento týden požádáme o vydání územního rozhodnutí a tím zahájíme bezprostřední přípravu všech náležitostí ke stavbě terminálu," sdělil šéf znojemské oblasti krajské správy silnic Zdeněk Komůrka.

Chystaný terminál se čtyřmi až pěti stáními pro autobusy regionálních linek a parkovištěm pro tři desítky osobních aut vyroste poblíž miroslavského železničního nádraží. Cestujícím to jednak usnadní přestupy, jednak se vyhnou zastávkám u rušné silnice.

Lidi ze Suchohrdel ovšem od budoucího terminálu dělí železniční trať. „Navržené umístění je jediné prakticky proveditelné. Hledali jsme možnosti, jak se přes železnici dostat, jednání s drahami jsou složitá, proto jsme nakonec souhlasili s navrženým řešením. Lidé projdou pod viaduktem po nově zřízeném chodníku odděleném svodidlem, bude tam i veřejné osvětlení," uvedla starostka Suchohrdel Barbora Arndt, která zvolenou cestu považuje za výrazně bezpečnější než stávající stav se zastávkami přímo u silnice, přes kterou navíc musí někteří cestující přebíhat.

S výsledky jednání je spokojen i starosta Miroslavi Augustin Forman. „Terminál jednoznačně zvýší bezpečnost jak pro samotné cestující, tak i tím, že při něm bude parkoviště pro devětadvacet aut, nebude tedy důvod parkovat u silnice jako dosud. Na posledních jednáních jsme doladili podrobnosti, například chodník na viaduktu, aby se tam dostalo údržbové vozidlo při občasných kolizích nákladních aut s konstrukcí mostu," uvedl Forman.

Podle odhadu silničářů by mělo být do léta zřejmé, zda kraj pro stavbu získá peníze z evropských fondů. „Žádost podáme do konce června, pokud budeme mít všechny podklady pohromadě, možná i o něco dřív. Rozhodnutí o výsledku naší žádosti snad dostaneme ještě během léta. Od toho se pak může případně odvíjet příprava k zahájení stavby, která by mohla začít snad na jaře příštího roku," odhadoval Komůrka.

Právě úsek u miroslavské křižovatky je na nechvalně známé silnici na Brno mimořádně nebezpečný i pro chodce. U Suchohrdel zahynula před třemi lety školačka pod koly projíždějícího osobního auta. Loni poblíž zahynul mladý chodec, který vstoupil do cesty projíždějícímu autu, podle zjištění policie byl silně opilý.

Tragédie dalších lidí z předchozích let připomínají křížky u silnice. O tom, že cestující jsou na zastávce ohroženi i tehdy, pokud stojí mimo vozovku, svědčí jiná tragická nehoda u čejkovické křižovatky. Před několika lety tam zahynuli dva lidé, které zasáhlo auto roztočené po kolizi v křižovatce.