Budoucí okružní křižovatka je součástí rekonstrukce hlavní silnice I/53 v úseku mezi Znojmem a Lechovicemi. „Původně byla křižovatka projektována jako průsečná. Na žádost některých obcí jsme ji ale dodatečně změnili na okružní. Na základě rozhodnutí soudu byl původní zhotovitel stavby společnost Metrostav Infrastructure pravomocně odsouzen a dostal trest zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži. Proto bylo nutné vypsat nové výběrové řízení na zhotovitele této okružní křižovatky,“ zdůvodnil zdržení výstavby mluvčí státních silničářů Jan Rýdl.

Křižovatku postaví sdružení MI Roads a BES, tedy nakonec dvě firmy patřící pod Metrostav, který ji ale nemohl dokončit jako součást původního kontaktu. Křižovatka bude od 1. května neprůjezdná.

Pokládání asfaltu na rekonstruované silnici I/53 u Znojma.
Řidiči se nadechnou jen chvíli. Blíží se další úpravy I/53 mezi Znojmem a Brnem

V platnosti zůstávají nadále i objízdné trasy za uzavřený úsek silnice I/53 Znojmo – Lechovice. „Ve směru z Brna na Znojmo vede objízdná trasa přes Miroslav a Suchohrdly, v opačném směru ze Znojma na Brno řidiči místo objedou přes Hevlín a Hrušovany nad Jevišovkou. Neprůjezdná je opět silnice třetí třídy mezi Hodonicemi a Banticemi,“ upozornil Rýdl.

Silnici I/53 zprovozní až po dokončení stavby okružní křižovatky. Podle předpokladů by po opraveném úseku měli řidiči projíždět na konci června letošního roku. Stavba křižovatky vyjde na jednačtyřicet milionů korun bez daně. Ředitelství silnic a dálnic ji současně připraví na budoucí možnou proměnu na mimoúrovňovou.

Zdroj: Deník/Dagmar Sedláčková

Původně silničáři předpokládali, že stavba křižovatky zabere čtyři měsíce, zhotovitel stavby se ale zavázal ji dokončit za poloviční čas. Tedy do dvou měsíců. „S přípravnými pracemi jsme začali už v závěru dubna, nyní čekáme na plnou uzavírku abychom mohli začít stavět. Kvůli napnutému termínu tu bude extrémní počet strojů i pracovníků,“ ujistil za Mi Roads Ondřej Sochůrek.

Rekonstrukce silnice I/53 u Znojma.
Tah na Brno. Na objížďkách hrozí ztráta kola. Silnice důkladně opraví v létě

Práce na modernizaci silnice jsou téměř hotové, v současnosti dokončují silničáři na novém povrchu vodorovné značení. Došlo k rozšíření ze dvou jízdních pruhů na tři a vznikly nové odbočovací pruhy. Zakázka vyšla na 328 milionů korun.

„Na rekonstruovaném úseku silnice I/53 se už jen dočišťují krajnice, je dokončené vodorovné i svislé dopravní značení a silnice je v podstatě hotová. Do provozu ale jít nemůže kvůli návaznosti právě na stavbu okružní křižovatky,“ upřesnil Jiří Salava z Metrostav Infrastructure, jež rekonstrukci prováděl.

Modernizace vytížené silnice, po níž denně projede na dvanáct tisíc aut, začala loni v březnu.

Za rok znovu

Po zprovoznění silnice I/53 zahájí státní silničáři kompletní opravu zničených silnic na objízdných trasách. Začne i s opravami cest, které bude na novou zátěž naopak připravovat. Bude se jednat o objízdné trasy, po nichž pojedou auta během rekonstrukce dalšího úseku silnice I/53 z Lechovic na Pohořelice.

Sanitka jihomoravských záchranářů v akci. Snímek je ilustrační.
Dva mrtví za jeden den. U Bantic zemřel motorkář, snaha záchranářů byla marná

Dotknou se znovu Miroslavi, ale nově také Olbramovic a Branišovic. „Práce na rekonstrukci zhruba dvacetikilometrového úseku z Lechovic na Pohořelice začneme pravděpodobně příští rok v březnu. Letos chceme zahájit předstihový archeologický průzkum a výběrové řízení na zhotovitele stavby. Práce rozdělíme na etapy, tou první bude úsek z Lechovic k Trnovému Poli,“ upřesnil Tomáš Vyhlídal z brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic.

Celá stavba potrvá zhruba dva roky a stát má přes dvě miliardy korun. O projektu Deník již podrobně informoval.