Tisíce kamionů se vyhýbají dálnici a placení mýtného. Mnohdy přetížené náklaďáky ničí silnice ve Znojmě, ale také třeba v Kuchařovicích, nově, kvůli objížďce, i v Citonicích. Ze snah vedení města vyhnat kamiony z ulic Znojma zavedením mýtného na silnici číslo I/38 z Jihlavy do Znojma, se zatím jako reálnější jeví vybudování stacionární váhy na této silnici. Převažování kamionů by, podle představ ministerstva, mělo řidiče těžkých náklaďáků donutit vrátit se zpět na dálnici a platit tak mýtné.

Přímo za ministrem vyrazili nedávno zástupci Znojma. „S ministrem jsme diskutovali o neutěšeném stavu, kdy se znojemští občané musejí potýkat s neprůjezdným centrem, zvýšenými exhalacemi a otřesy, které jsou způsobeny přetíženými kamiony. Ubezpečil nás, že stát je i v době rozpočtové krize finančně připraven již rozestavěnou silnici obchvatu dokončit alespoň tak, aby bylo možno odklonit kamiony z Pražské ulice až ke kruhovému objezdu Suchohrdelská,“ popsal radní Jiří Kacetl.

Znojmo se po tomto jednání možná dočká prozatímních opatření. „Dohodli jsme, že na silnici I/38 z Jihlavy do Znojma vznikne v dohledné době stacionární váha pro kamiony. Nárůst tranzitní nákladní dopravy z Čech přes Jihlavu, Znojmo a Rakousko směrem na Slovensko či do Maďarska je totiž enormní, a stát tak zbytečně přichází o zisky z mýtného na dálnici. Ministerstvo dopravy také prošetří, zda bude možné zahrnout tento úsek silnice do systému elektronického mýta,“ vysvětlil radní.

Provoz mýtného je drahý

Opatrnější v komentování úmyslu vybudovat na silnici ve směru na Jihlavu mýtné však byl mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
„Pokud jde o zařazení silnice I/38 mezi úseky podléhající mýtné povinnosti, v tuto chvíli takový krok nevidíme jako příliš reálný. Jednak jsou takové úseky dány vyhláškou, ale především je potřeba si uvědomit, že výstavba mýtných bran a provoz mýtného systému nemálo stojí,“ sdělil Hanzelka.

Váhu pro kontrolování přetížených kamionů vidí ministerstvo reálněji. „Je to nepochybně levnější záležitost než rozšíření mýtného systému. Zde se nebráníme další diskusi,“ dodal Hanzelka.

Jako zcela zbytečné hodnotí úvahy o stacionární váze případně mýtném zástupci některých znojemských dopravních společností.
„V republice nefunguje státní odborný dozor jako celek. Když porovnáme kontroly v Rakousku či Německu se stavem u nás, musím říct, že tady je to jedna divočina. Kamiony zde jezdí přetížené a výsledkem jsou zničené silnice,“ myslí si jednatel společnosti Polytrans Josef Molík.

Ostře kritizuje také neprůhlednost toku peněz, které stát vybírá na mýtném na dálnicích. „Zpoplatnění silnic je černá díra. Na posledním jednání ČESMADu jsem se ptal ředitele, kolik se vloni vybralo na mýtném a kolik šlo do státní pokladny. Jasnou odpověď jsem však nedostal. Takže nevěřím, že by vybrané peníze pomohly zlepšit stav českých silnic,“ zlobil se Molík.