Na nebezpečnost reklamních poutačů poukazují odborníci. „Billboardy řidiče ruší. Soustředí se víc na ně a nevěnují se řízení,“ řekl psycholog Centra pro dopravní výzkum Pavel Řezáč.

Řidiči podle výzkumu sledují reklamu nejméně tři čtvrtě vteřiny. „Odstranění billboardů ze silnic zvýší bezpečnost. Především pro mladé řidiče, kteří jsou nezkušení a snadněji se rozptýlí,“ doplnil.

Jak ukázal průzkum reportérů Deníku Rovnost, přestože majitelé billboardů vědí už pět let, že je musí odstranit, příliš si s tím hlavu nelámou. Kolem v úterý reportéry projetých silnic a dálnic v Jihomoravském kraji stále stojí přes pět set reklamních poutačů.

Od září půjdou po nelegálních billboardech zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic. Pokud budou stále na místě, zakryjí je a pak odstraní. „Reklamy odmontujeme na naše náklady, které pak budeme vymáhat na majiteli,“ uvedl jejich mluvčí Jan Rýdl.

1. cena – urbanistická soutěž na městskou čtvrť "Na Kaménkách"
Žádný satelit. Nová čtvrť Na Kaménkách pro pět tisíc lidí má mít obchody i park

Reklamní agentury s bouráním billboardů nesouhlasí i přesto, že zákon už platí. Svaz provozovatelů venkovní reklamy ho označil za nesmyslný a proti-ústavní. „Na jedné straně stát umožňuje legální podnikání různými povoleními, a přestože jsou tato povolení stále platná, jim teď toto podnikání bez náhrady zakazuje,” řekl prezident svazu Marek Pavlas. „Zákaz billboardů u silnic a dálnic je vyvlastněním,“ dodal.

Na svůj postoj k novele chtějí provozovatelé billboardů upozornit polepováním reklamních ploch českou vlajkou. Státní znak totiž Ředitelství silnic a dálnic odstranit nesmí.

Proti zákonu se postavilo i sedmnáct senátorů. S návrhem na zrušení novely se minulé pondělí obrátili na ústavní soud.

V České republice podle informací Ředitelství silnic a dálnic dosud stojí u dálnic a silnic prvních tříd na tři tisíce billboardů. „Počítáme ale jen ty, které jsou na našich pozemcích. Vedle toho tu jsou i na těch soukromých,“ podotkl mluvčí ředitelství Jan Rýdl.

Kde řidiči míjejí billboardy
• Dálnice D1: 63 billboardů (úsek od 162 po 189 km a od 203 km po hranice se Zlínským krajem)
• Dálnice D2: 71 billboardů (po celé délce po hranice)
• Dálnice D46: 2 billboardy (po hranici s Olomouckým krajem)
• Dálnice D52: 73 billboardů (po celé délce po hranice)
• Silnice I/55: 196 billboardů (po celé délce v kraji)
• Silnice I/43: 91 billboardů (po celé délce v kraji)
• Silnice 1/53: 30 billboardů (po celé délce v kraji)

První prodejna, kterou uzavřela finanční správa v Jihomoravském kraji se nachází ve Slavkově u Brna. Její provozovatelka Helena Hlásenská ani půl roku po zavedení elektronické evidence tržeb nepořídila registrační pokladnu.
EET: inspektoři přitvrdili, zavřeli první prodejny na jižní Moravě

Nejvíce billboardů je blízko Znojma

Znojemsko - Nepřehlédnutelný billboard lákající na dobře vychlazené pivo může odpoutat pozornost lidí za volanty aut těsně před Znojmem ve směru od Pohořelic. V těsném sousedství jej doplňují další. „Po levé ruce jsou dva billboardy, z toho jeden propaguje jistou značku piva a prakticky ve stejné úrovni vpravo je další billboard s plakátem místní výrobní firmy. No a vedle něj dvě dopravní značky. Jedna dočasná, upozorňující na dočasnou uzavírku v Dobšicích. Na druhé velké značce se směry na Vídeň, Znojmo a Dobšice jsou aktuálně oranžovými páskami přelepená omezení, která platí, když Dobšicemi projet lze,“ upozornil řidič David Těšík. Jak dodal, právě v tomto místě by billboardy neměly vůbec být.

Další plakátovací plochy jsou na silnici číslo třiapadesát nedaleko směrem ke kruhovému objezdu, označovaném jako dyjská křižovatka. Všechny by podle novely zákona měly už v září zmizet.

Změnu a pročištění prostorů u silnic vítá například učitel autoškoly Marek Neu-schl. „Billboardy u silnic mohou rozptylovat pozornost, to je nepochybné. Podíváme-li se na západ od našich hranic, takové množství reklamních ploch tam nenajdeme. Oni jsou prostě vyzrálejší. Nejsem pro plošný zákaz, ale jistá kultivace by byla na místě,“ zhodnotil Neuschl.

Vrásky na čele naopak přibudou reklamním agenturám. „Radost z toho nemám, ale co nadělám, když to řeší zákon. U silnic prvních tříd má naše agentura několik billboardů. Z jednoho máme ročně asi třicet tisíc korun,“ posteskl si před časem majitel reklamní agentury ze Znojma Luděk Herman.