Podle odborníků je ale šance na úspěšný prodej velmi malá. Milovníci nostalgie starých časů na železnici poukazují na nedávný úspěšný prodej vodárny v Grešlově Mýtě.

České dráhy se budov zbavují již několik let, nyní se ale snaží aktivněji získat případné zájemce. „Od loňského roku jsme upravili webové stránky, prostřednictvím kterých nemovitosti nabízíme. Jsou především upravené pro využívání chytrými telefony a tablety," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

V převážné většině případů se dráhy zbavují skladů, dílen, kůlen nebo garáží. „Pozemky jsou obvykle vhodné jen jako zahrádky nebo pro drobné podnikání. Jejich využití ale často omezuje i to, že jsou v ochranném pásmu dráhy," doplnila Šubová.

kde, co a za kolik České dráhy prodávají
- Rakšice: domek – 330 tisíc
- Šanov: skladiště, pozemky – 330 tisíc
- Miroslav: sklad, pozemky – 285 tisíc
- Božice: sklad, pozemky – 450 tisíc
Zdroj: www.cd.cz

S každým prodejem musí souhlasit správci železniční dopravní cesty. „Majetek prodáváme za tržní ceny, které vycházejí ze znaleckého posudku. Pokud najdeme více zájemců, pak samozřejmě rozhoduje nejvyšší nabídka. Poslední slovo má přitom vždy dozorčí rada. Nakládání s majetkem Českých drah musí být maximálně transparentní. Nabídku průběžně aktualizujeme a doplňujeme," upřesnila mluvčí Českých drah.

O prodejnosti nabízených budov v regionu ale pochybuje šéf jedné ze znojemských realitních kanceláří Kamil Dřevojan. „Například domek v Rakšicích nabízený za tři sta tisíc korun je ve velmi špatném technickém stavu. Mohlo by se zdát, že se jedná o slušnou cenu, ale když beru v úvahu nutnou rekonstrukci a těsné sousedství železnice, nevidím prodej rodinného domu reálně. Tato negativa tak nízkou cenu patrně nevyváží, " uvažoval Dřevojan a doplnil, že větší zájem bude možná o komerční objekty právě kvůli bezprostřední blízkosti dráhy a nádraží.

Prodávané sklady a domek nemají žádnou historickou hodnotu, ale minulý rok se například nadšencům podařilo odkoupit budovu bývalé vodárny v Grešlově Mýtě. „Jedná se o historický objekt, který zachránil fanda do starých budov a nezajímá se až tak o železnice. V bývalé vodárně hodlá zřídit výstavu věnovanou železničnímu vodárenství," sdělil Martin Kouřil, který je předsedou Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě.

Dodal, že vítá, když takové budovy České dráhy nebourají, ale nejdříve je nabídnou k prodeji. „To ale neplatí například o drážních domcích, které by za záchranu určitě stály. Samotnému prodeji totiž předchází vždy projednání ve vládě a zřejmě je rychlejší tyto drobné stavby zbourat," uvažoval Kouřil.

Před časem převzali část majetku správci železniční dopravní cesty, ale i tak drahám zůstala řada nepotřebných budov. V celé zemi jich jsou zhruba tři tisíce.