Chybějící ceny, nevyhovující váhy i účtenky. To byly nejčastější závady, které našli kontroloři České obchodní inspekce při návštěvách sedmnácti restaurací, stánků a dalších provozoven v rekreačních oblastech na Znojemsku. Zcela hladce dopadla jediná návštěva.

„Jsou to výsledky, které mě vůbec nepřekvapují. Z vlastních poznatků i informací od inspekce víme, že domácí rekreační oblasti trápí ty samé problémy jako před dvaceti lety. Předražování nákupů, špatné míry nápojů, situace se bohužel příliš nemění,“ uvedla mluvčí Sdružení ochrany spotřebitelů Ivana Picková.

Kontroloři obchodní inspekce navštívili během července různá zřízení ve Znojmě, Bítově, Vranově a jejich okolí. „V šestnácti případech jsme zjistili nedostatky. Inspektoři uložili devět pokut. V jednom případě byl kontrolní nákup předražen o korunu padesát, při dalším nákupu nemohli kontrolor ověřit míru podaného nápoje, protože do objednaného fernetu přidala obsluha led, aniž by o to zákazník požádal,“ přiblížil výsledky kontroly Vratislav Janča.

Jak dodal, nejčastějšími prohřešky stánkařů a restauratérů byly nedostatky ve vydávaných dokladech a chybějící cejchovaná měřidla. „Chybějící náležitosti u dokladů vydávaných na požádání jsme zjistili pětkrát, třikrát provozovatelé neseznámili zákazníka s cenami a ve stejném počtu případů neumožnili přeměření nákupu protože neměli náležitá měřidla,“ dodal Janča.

Šéf společnosti provozující areál s kempem u vranovské pláže hodnotí výsledky kontrol zdrženlivě. „Inspektoři byli i u nás a řekli, že bychom na vstupenkách měli mít naše IČO a DIČ nebo vydávat daňové doklady. Pokutu jsme nedostali. Předpokládám, že v řadě případů našli inspektoři spíše podobné menší nedostatky, jako třeba chybějící cenu u pár kusů zboží,“ podotkl Pavel Svoboda, který nepředpokládá, že by mohly chyby prodejců návštěvníky Vranovska příliš odradit. „Jistě je vždy prostor pro zlepšování. Sami pracujeme na zvyšování kvality služeb. Začali jsme ubytováním a čeká nás zejména oblast gastronomie,“ dodal ředitel.

Podle mluvčí sdružení spotřebitelů záleží i na samotných zákaznících. „Chápu, že se lidé na dovolené nechtějí rozčilovat. Ovšem inspektoři nemohou být všude. Základná rada zní: nedejte se. Pokud si lidé nenechají líbit ani šizení o korunu či dvě, mizernou kuchyni nebo podměrečné pivo, sami mohou přispět k tomu, že se postupně kvalita služeb zlepší,“ zdůraznila Picková.