Na žádost Znojemského deníku Rovnost se k předvolebnímu programu ČSSD vyjádřil předseda sociálních demokratů na Znojemsku a místostarosta Znojma Jan Grois.

„Klíčové body našeho programu se nám podařilo naplnit. Avšak je v lidské přirozenosti dělat chyby a nesprávná rozhodnutí. Velmi nás proto mrzí, že se nepodařilo obnovit výrobu okurek ve Znojmě. Tento projekt se nepodařilo realizovat z důvodu ekonomické krize a komplikované situace na trhu s potravinami. Omluvou nám může být, že jsme místo tohoto projektu realizovali dva jiné a vytvořili tak mnohem více pracovních míst, než se původně předpokládalo," uvedl Grois.

Za nejdůležitější přitom považuje projekt Otevřená radnice. „Na rozdíl od minulého vedení nerozhodujeme za zavřenými dveřmi, ale o důležitých projektech poskytujeme informace pomocí inzerce, pořádáme veřejné diskuze a prezentace. Takto jsme se věnovali například projektům na revitalizaci parku a regeneraci městské památkové rezervace," tvrdí předseda Grois.

S tím však zásadně nesouhlasí například opoziční zastupitel Jiří Kacetl. „Rozhodování o osudu města dnešní radnice zpřístupňuje občanům teprve až na základě velkého nátlaku médií a občanských iniciativ. Připomeňme si například problémy okolo parku, Divišova náměstí či krytého bazénu. Radnice rovněž neodtajnila zápisy ze zasedání Rady města, zápisy z rady se značně zkrátily, takže mnohdy v nich nelze vyčíst motivaci a důvody radních k tomu či onomu rozhodnutí či hlasování," reagoval Kacetl.

Jako jedno z nejkontrover­znějších předvolebních témat označuje sám Grois otázku prodeje městských bytů. Prodej se znojemské radnici daří poměrně hladce a rychle. „Velká část nájemníků městských bytů byla vyděšena dřívějším záměrem ODS prodat byty jedné firmě. ČSSD splnila svůj slib, že prodá byty přímo nájemníkům. Masivní privatizace, která neměla v dějinách Znojma obdoby, Projekt Klíč 2018, byla realizována v rekordně krátkém čase s minimem chyb," zdůraznil Grois.

Projekt podle něj skončí o tři roky dříve, než bylo plánováno. „Peníze z prodeje městských bytů byly použity na úhradu závazků po minulých vedeních radnice a na projekty zvyšující kvalitu života všech obyvatel Znojma. Například na opravy škol a školek, dětských hřišť, na opravy chodníků, rekonstrukce fasád v centru, rekonstrukci obřadní síně," vypočítal předseda ČSSD na Znojemsku.

Podle znojemského politologa Jaromíra Příkazského napsali tvůrci program ČSSD pro poslední komunální volby poměrně obecně. „V podstatě se jedná o dvanáct ,hodnot', ve kterých najdeme pouze tři konkrétní body, které hodlala ČSSD po volbách splnit. Tedy privatizovat městské byty, dostavět a modernizovat nemocnici a odtajnit zápisy ze zasedání Rady města," shrnuje Příkazský.

Účelem privatizace bytů mělo být podle politologa získání prostředků na „nastartování ekonomiky města". „Ekonomická témata, tedy stabilizace městských financí, úspory a garance pracovních míst přitom tvořila hlavní část programu. Vzhledem k současnému narůstajícímu celkovému objemu rozpočtu, jeho velkému schodku a vysoké míře nezaměstnanosti ve městě lze o úspěchu v těchto ekonomických otázkách hovořit jen těžko," míní Příkazský.

Jak dodal, radnice měla a má relativně vysoké příjmy z prodeje bytů, které chtěla věnovat právě na tyto účely. „Jak efektivní či neefektivní byla, by dokázal posoudit asi lépe ekonom," naznačil.

Nejpolitičtějšími tématy byly podle politologa body „Transparentnost" a „Spolupráce". „Heslo ,respekt k politickým oponentům' a nabídka ,spolupráce' osobnostem se jeví jako poněkud populistické. To by nejspíše potvrdili zejména opoziční zastupitelé, spolky či lidé z řad odborné veřejnosti, jak se s radnicí, tedy s představiteli ČSSD jednalo a spolupracovalo. Na druhou stranu díky síle koalice včetně KSČM neměla ČSSD potřebu, a nebylo to ani nutné, jakkoliv spolupracovat s opozicí," nastínil Příkazský.

Politolog připomněl i zašlou slávu exstarosty Zbyška Kaššaie, který byl před volbami hlavní tváří sociální demokracie ve Znojmě. Lidé si mohou vzpomenout na volební slogan u jeho tváře Nová šťáva pro Znojmo.

„Doktor Kaššai byl lídrem ČSSD ve Znojmě a v tehdejší době to byla volba logická. Takzvaný ,MUDr. efekt' je v rámci politologie dobře známý jev, kdy obecně doktoři mají ve společnosti v drtivé většině případů dobré jméno a spoustu svých pacientů a pacientek, kteří je volí. A navíc Kaššai byl jedinou všeobecně ,známou' a výraznou osobností na kandidátce ČSSD. Jaký byl jeho osud po volbách, je věc jiná," vzpomněl Příkazský.