Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Datové schránky: spokojenost úřadů i firem

Jižní Morava – Zjednoduší práci a ušetří čas i peníze. To byly hlavní argumenty pro spuštění datových schránek. Dnes je to přesně jeden rok a deset dnů, co na jižní Moravě fungují. Většina úřadů i firem je s nimi spokojená, najdou se však výjimky.

10.11.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

Některým firmám přinesly schránky i nové obchodní příležitosti. Například společnosti Ecommerce, která pomáhá úřadům propojit schránky s ostatními informačními systémy. „Celému projektu chybí dostatek informací a většina úřadů nebyla na zavedení novinky vůbec připravena,“ uvedl Pavel Gráf ze společnosti Ecommerce.

Bez souvislosti

Problém je v tom, že úřadům nestačí jen software, který jim dodala Česká pošta – provozovatel datových schránek. „Systém dokáže pouze odeslat dokument z jednoho místa na druhé, ale nezajistí už další potřebnou práci se zásilkou,“ přiblížil úskalí systému Gráf. Úřady potřebují i takzvanou elektronickou spisovou službu, která umí archivovat nebo rozesílat elektronické dokumenty uvnitř úřadu.

Elektronický spis funguje podobně jako papírová složka, ve které se archivují všechny dokumenty k danému problému. V počítači se pak vedou všechny dokumenty, pošta nebo i archivace dokumentů. Podle Gráfa budou schránky dobře fungovat až ve chvíli, kdy si úřady vyřeší vnitřní organizaci doručených zpráv.

Jednou z institucí, která používá datovou schránku, je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „Na papíru jsme po zavedení schránky nijak neušetřili. Máme totiž povinnost vést dokumenty v digitální i analogové podobě,“ řekl předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj s tím, že instituce ušetří alespoň na poštovném.

Datové schránky si na jižní Moravě oblíbili i někteří majitelé firem. „Komunikujeme tak s finančním úřadem. Tedy spíše on s námi než my s ním. Ale žádné problémy se systémem se zatím neobjevily,“ podotkl jednatel znojemské firmy Unidataz Martin Reif. To, jestli díky schránkám jeho firma ušetřila nějaké peníze, si ale hodnotit netroufá. Podle něj datové schránky nefungují zatím dost dlouho na to, aby mohl čísla zhodnotit.

Blanenská firma FPO, zabývající se prodejem výpočetní techniky, využívá datovou schránku také částečně. „Ne všechny úřady, se kterými komunikujeme, schránku pokaždé použijí. Stále nám posílají dokumenty v tištěné podobě. Ale my na tisku nějaké ty papíry ušetříme,“ informovala ekonomka firmy. Datové schránky před rokem automaticky získaly všechny státní instituce a lidé zapsáni v obchodním rejstříku. Ostatní si o založení můžou zažádat sami přes ministerstvo vnitra nebo Czech point.

Málo obyčejných lidí

Mezi lidmi nejsou zatím datové schránky příliš rozšířené. V celé republice si je nechalo založit jen něco málo přes sedmnáct tisíc obyvatel. „Zatím jsem o datové schránce nepřemýšlela, i když jsem živnostník. K ničemu ji nepotřebuji, vyřizování nemám tolik, stačím úřady oběhat osobně,“ uvedla archivářka Jarmila Slavíčková z Brněnska.

Gráf upozornil ještě na jeden problém datových zpráv, a to na elektronický podpis, kterým musí být ověřené elektronické dokumenty. „Zřizuje se u certifikačních autorit, což je například Česká pošta. Ty musí podle zákona evidovat vydané certifikáty jen deset let,“ řekl Gráf. Není tak dořešeno, co se stane, když v budoucnu někdo přijde k soudu s podpisem starým jedenáct let. „Problémem může být i počítačová technika. Jde kupředu a dnešní šifry elektronického podpisu za pár let někdo možná napodobí,“ řekl Gráf s tím, že by tak podpisy ztratily svůj smysl.

#nahled|https://g.denik.cz/50/6c/infografika_datove_schranky_01_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/6c/infografika_datove_schranky_01.jpg|Datové schránky využívají hlavně právnické osoby.#Datové schránky využívají hlavně právnické osoby.

Papír je papír, říká ředitelka

Čebín – Není nad starou dobrou papírovou metodu. Těmito slovy shrnuje práci s datovými schránkami Alena Rašovská, ředitelka základní školy v Čebíně na Brněnsku.

Nejčastěji komunikuje s jihomoravským krajským úřadem, který škole dává peníze na provoz. „Chodí mi od nich nejrůznější zprávy, třeba kolik zbývá vyčerpat peněz do konce roku. Já jim zase hlásím úrazovost dětí a další informace o provozu školy,“ popisuje komunikaci s úřadem Rašovská.

Všechny dokumenty z datové schránky si vždy raději vytiskne. „Potřebuji to prostě držet v ruce. I když občas se stane, že mi úřad pošle dokument nejen do datové schránky, ale i doporučenou zásilkou,“ říká .

Datovou schránku rozhodně nezavrhuje, stále se s ní učí pracovat. „Ale klasická pošta je prostě lepší. Navíc mi vadí, že když si dokument ve schránce nevyzvednu do tří měsíců, tak propadne lhůta a odesílatel se ani nedozví, že jsem jeho dopis nečetla,“ líčí nevýhodu schránek. Občas proto sama posílá potvrzení o přečtení.

O založení datové schránky přemýšlel i manžel Rašovské. Je totiž živnostník. „Občas měl časové problémy chodit na poštu, a tak ho napadlo, že mu datová schránka pomůže. Ale nyní si stačí úřady oběhat sám a stejně zjistil, že většina firem datové schránky nemá. Tak si ji nakonec nezaložil ani on,“ popisuje manželovo rozhodování Rašovská.

Přiznává, že od zřízení schránky ho odrazovala i ona. „Některé věci jsou nedořešené. Občas máme technické problémy, celý systém spadne. Možná je to tím, že jej příliš často nepoužíváme. Zrovna nedávno jsem si potřebovala vyzvednout důležitý dopis a musela jsem zavolat technika, aby mi to spravil. Prostě jsem se do schránky nedostala,“ postěžovala si. ředitelka.
Soukromou schránku si založit neplánuje. Je to podle ní práce navíc, která nepřinese žádné výrazné úspory.

Vedoucí oddělení hospodářské správy Alena Skoupá říká o odeslaných dopisech: Elektronicky řešíme půlku zásilek

ROZHOVOR – Jihomoravský krajský úřad patří mezi instituce, kde začali datové schránky používat mezi prvními. „Ušetříme díky nim peníze za papír i poštovné. A žádné problémy, o kterých se občas mluví, s nimi nemáme,“ říká vedoucí Oddělení hospodářské správy krajského úřadu Alena Skoupá.

Kolik lidí má u vás přístup do datové schránky?

Jen zaměstnanci podatelny. Každý dokument, který v datové schránce otevřete, se totiž požaduje za doručený. Proto do schránky nemůže každý, byl by v tom velký chaos. Zaměstnanci podatelny zprávy převezmou a prostřednictvím elektronické spisové služby ji odešlou na příslušný odbor. Stejně to funguje i naopak: pokud chce úředník něco odeslat, předá dokument podatelně a ta jej odbaví přes datovou schránku.

Určitě díky tomu ušetříte peníze za poštovné. Pomáhají vám schránky šetřit i čas?

Určitě, protože úředníci si nemusí na podatelnu běhat pro dokumenty. Na poštovném je úspora ještě výraznější, přes datové schránky totiž odesíláme až polovinu všech dokumentů. Co se týče doručené pošty, tak elektronicky k nám chodí zhruba pětina všech dokumentů.

Máte se schránkami nějaké problémy?

Myslím, že schránky fungují bezchybně. Pokud se nějaké potíže objeví, je to kvůli jejich špatnému propojení s elektronickou spisovou službou. Nám se ale o toto postarala speciální firma, takže vše funguje tak, jak má.

Prošli zaměstnanci úřadu školením před zavedením schránek?

Ano, přičemž ti, kteří se schránkami pracují denně, dostali mnohem intenzivnější školení než ostatní. Máme ale v plánu, aby každý člověk na úřadě prošel alespoň jedním školením. To proto, aby o datových schránkách věděli všichni alespoň základy.

KATEŘINA SMOLOVÁ
ANETA NEJEZOVÁ

10.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Znojemští Orli.

Orli dvakrát vedli, přesto s Fehérvárem v prodloužení padli

Své ano si zamilované páry ve Veselí nad Moravou řeknou v reprezentativně upraveném prostředí nádvoří tamního městského úřadu.

Svatby v novém. Bývalý rajský dvůr ve Veselí ozdobí fontána i květinová stěna

Kotlíkové dotace: zbývá jen polovina peněz, lidé už zažádali o 63 milionů

Jižní Morava - Už 634 Jihomoravanů si od pondělí požádalo o dotace na ekologičtější kotle. V pátek o tom informovala mluvčí krajského úřadu Monika Brindzáková. „Z celkové částky 135,6 milionů korun jsme dostali žádostí na zhruba třiašedesát milionů. Kdy peníze vyčerpáme, nelze odhadnout,“ sdělila.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Celníci objevili dvě nelegální herny. Od začátku roku zabavili přes sto automatů

Blanensko – Víc než sto zadržených herních automatů a hotovost ve výši téměř padesát tisíc korun a padesát eur. To je výsledek kontrol, který od začátku roku provedla Celní správa v Jihomoravském kraji.

V kůži archeologů. Lidé si vyzkouší práci s detektorem kovů

Jižní Morava /TIPY NA VÍKEND/ - Prohlédnout si naleziště i historické předměty mohou v sobotu lidé na jižní Moravě. Instituce v celém kraji oslaví Mezinárodní den archeologie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení