Znalosti žáků z angličtiny inspektoři testovali nedávno. Podle výsledků mezi středoškoláky v kraji bylo úspěšných přibližně pětašedesát procent. To je řadí až na sedmé místo mezi kraji. „Zatímco v poslechu a slovní zásobě žáci dosáhli vysoké úspěšnosti, největší problémy mají ve čtení s porozuměním, ve kterém se výrazně zhoršili,“ píší inspektoři ve zprávě.

Těch, kteří si u maturit zvolí právě angličtinu, přitom přibývá. Neúspěšnost je ale také čím dál vyšší. Před pěti lety z angličtiny propadlo 2,4 procenta, letos už to bylo 6,5 procenta žáků.

Podle učitele angličtiny na střední škole v Charbulově ulici Libora Bílka to neznamená, že by žáci anglicky neuměli. „Spousta šikovných angličtinářů může selhat u maturity, protože je učitel dostatečně nepřipraví na typy maturitních úloh,“ řekl.

Lepší jsou podle něj žáci používající online technologie. „Sledují filmy v angličtině. Naproti tomu studenti oborů, kteří tráví víc času venku, jsou bez slovní zásoby a hodně slabí,“ uvedl.

Na Střední škole stavebních řemesel v Bosonohách letos z angličtiny propadli dva studenti. „Větší problém jsme měli s matematikou, kterou nezvládla polovina žáků,“ uvedl zástupce ředitele Zdeněk Měřinský.

Část studentů může před angličtinou utéct právě k matematice. „Nevím, jestli se angličtiny tak bojí, nebo mají pocit, že matematiku zvládají a pak jsou překvapení,“ míní ředitel střední průmyslové školy v Purkyňově ulici Antonín Doušek.

Problém s angličtinou pak studenti mají i na vysokých školách. „Sleduji to hlavně u nově přijatých. Přichází hlavně z průmyslových škol, kde často nemají dost kvalitní učitele. Problém mají hlavně s mluvením, které netrénují,“ řekla specialistka na angličtinu z brněnské techniky Milena Krhutová.

Čím dřív přitom děti s angličtinou začnou, tím podle odborníků líp. Už od první třídy ji volitelně učí třeba na základní škole ve Staňkově ulici v Brně. „V porovnání s ostatními mají tyto děti náskok. Jazyk odmalička vstřebávají lépe,“ sdělila ředitelka Jana Hlaváčková.