Býk s lasičkou spojí za měsíc Znojmo s Vídní. Vyhlášené rakouské lokomotivy Taurus začnou současně se zavedením nového jízdní řádu mezi oběma městy vozit sedm párů vlaků. Tvořit je budou pohodlné příměstské soupravy zvané Wiesel (německy lasička – pozn. red.).

Včera přijela taková souprava do Znojma vůbec poprvé po elektrifikované trati. „Do konce listopadu budou ještě mezi Znojmem a Šatovem jezdit objednané autobusy náhradní přepravy. Od začátku prosince už budou ze Znojma do Šatova jezdit motorové vlaky. Plný provoz přímých elektrických spojů až do Vídně začne s platností nového grafikonu třináctého prosince,“ informovala regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

„Dokončení elektrifikace trati do Vídně v úseku ze Znojma do Šatova přinese cestujícím velmi komfortní a rychlejší přímé spojení do rakouské metropole,“ řekl ředitel krajského centra osobní přepravy Českých drah Pavel Karšulín.

Trať opravená a modernizovaná nákladem více než jedné miliardy korun přiměla zástupce drah připravit změnu dosavadní cenové politiky. „Máme novou trať, teď ji musíme dokázat nabídnout cestujícím. O konkrétních cenách jízdenek jednáme s rakouskými drahami,“ konstatoval náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek.

Zpáteční jízdenku za dvanáct euro si totiž zatím mohli koupit jen držitelé slevových inkaret, zatímco cestující z Vídně si za stejné peníze koupili jízdenku i v automatu na nádraží. „Nové jízdné bude pro všechny cestující platit už v prosinci,“ dodal Blažek.

Rakouské dráhy již své ceny na trati Vídeň – Znojmo oznámily. „Do konce roku počítáme se zaváděcí cenou dvanáct euro, od ledna vzroste na patnáct. Ze Znojma do Retzu budou cestující jezdit za čtyři eura,“ informovala Gabriela Luther z Rakouských spolkových drah.

Představitelé Znojma hodlají dokončení elektrifikace využít v jednání s drahami o další modernizaci spojení města po železnici. „Moderní spojení s Vídní vítáme. Cestující ze Znojma ale dosud nemají možnost pohodlného dálkového cestování po České republice. Elektrifikace trati na Jihlavu z oficiálních plánovacích dokumentů vypadla,“ upozornil znojemský radní Jiří Kacetl.

Zástupci města proto chtějí v příštím roce dosáhnout změny. „Jde nám o to, aby ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty opět s elektrickou trakcí ze Znojma na Jihlavu oficiálně počítali,“ dodal Kacetl.

Jedna z vůbec největších investic na Znojemsku přišla na miliardu dvě stě milionů korun. Sdružení firem opravilo znojemské nádraží, vyměnilo konstrukci železničního mostu přes Dyji a rekonstruovalo a elektrifikovalo trať ze Znojma do Šatova. Práce trvaly osmnáct měsíců. Téměř devět set padesát milionů korun získal investor z evropských strukturálních fondů.