Celý projekt Montessori školky Dobromysl vznikl z touhy skupiny rodičů. „Přáli si pro své potomky školku, kde jsou děti pro učitele partnery a kde děti mají možnost čerpat zkušenosti v přírodě," připomněla Jana Vranovská, která je jednou ze zakladatelek organizace.

Prostory, které školka využívala jeden a půl roku v Šumné, již nestačily. „Od začátku roku až do dnešní doby využívají děti hájenku v Čížově. Pobývaly tam již dříve, ale jen některý den v týdnu. Jezdí tam moc rády, ostatně i pro dospělé je pobyt v přírodě příjemný. Hned za humny je totiž louka a skutečně nádherná příroda," popsala Vranovská.

Doplnila, že každodenní dojíždění je náročné. „Sbíráme zkušenosti a jako školka chceme být životaschopní," doplnila Vranovská.

Jejich lesní školka je jedinou v regionu a pobyt v přírodě nabízí dětem nejen ze Znojma. „Od května budeme fungovat v nových prostorách ve Znojmě, kde je nádherný výhled do Gránic a od přírody nebude vůbec daleko. Opravit dům a zajistit některé pomůcky se nám podařilo díky dotacím," přiblížila Lucie Komendová, která patří také k zakládajícím členkám.

Dodala, že jednou za týden budou děti zajíždět do Čížova. Dopoledne tráví obvykle venku a pro oběd i odpolední klid mají k dispozici hájenku. Případným zájemcům o přijetí dětí by mohli ještě vyhovět. „Můžeme přijmout celkem dvanáct dětí od věku tří let. Nabízíme třídenní a pětidenní provoz. Navíc nabízíme volná místa o prázdninách. Děti i rodiče si budou moci provoz vyzkoušet. Těšit se mohou i na Den otevřených dveří, který plánujeme na druhou polovinu května," dodala Komendová.

Montessori školka s názvem Dobromysl je určená pro děti od tří let. O místa se zajímají ale i rodiče mladších dětí.

Jednou z těch, která vítá alternativní metody ve školství, je například i Romana Tučková Hahnová. Kromě dvanáctileté dcery má i tříletého syna a původní profesí je pedagožka. „Je to dobrá věc, ale některým lidem může vadit, že se v takových zařízeních platí školné. Veškeré programy musí být kvalitně dotažené do konce. Správně vedené děti mohou být mnohem kreativnější. Metody navíc dokážou podtrhnout individualitu dítěte. Obávám se ale přechodu dítěte do státní školy," naznačila Hahnová.

Podotkla, že současné státní školství nedává dětem příliš mnoho prostoru a velmi záleží na konkrétních učitelích.

Podle psycholožky Evy Kneblové je pro děti volný pohyb zcela přirozený. „V přírodě k tomu mají prostor i podmínky. Poruchy chování, hyperaktivitu a agresivitu v lesních školkách téměř neznají," konstatovala před časem Kneblová s tím, že spolupráce je daleko užitečnější než soutěžení. Vyžadovaná pravidla mají logiku a jejich respektování se prostě vyplácí. Lektorky nemusí vymýšlet složitý systém odměn a trestů.

Školka s prvky Montessori funguje již asi pátým rokem v Mramoticích a je součástí základní a mateřské školy ve znojemských Příměticích. „Ve školce máme sedmnáct dětí a ve škole pak pokračuje v tomto směru čtyřicet dětí na prvním stupni. Ve školce platí rodiče školné necelých tři sta korun, navíc stravné a příspěvek na výuku Montessori pět set korun měsíčně," sdělil ředitel školy Daniel Kasan.

Rodiče ze Znojma, kteří pro svého potomka využijí některou ze školek, kterou zřizuje město, mohou být v klidu. Podle mluvčí radnice Zuzany Pastrňákové by se mělo dostat na všechny zájemce. „K zápisu by mělo podle odhadu přijít na tři sta pětadvacet dětí. Umístit bychom měli všechny děti, které dosáhnou v září letošního roku tří let," řekla Pastrňáková.