„Tento plán je zatím proklamativní materiál, který nám bude sloužit pro různá jednání. Cíle nemůžeme naplnit sami. Nejsme například majiteli železnice,“ řekl starosta Znojma Petr Nezveda. Do konce tohoto roku by ale vedení radnice chtělo prosadit například zprovoznění tříkilometrové první části obchvatu nebo zavedení spěšných vlaků mezi Znojmem a Pardubicemi s návazností na spoje do Prahy.

„V dlouhodobém horizontu má ministerstvo dopravy zájem v regionu znovu zprovoznit rychlejší vlaky. Do prosince tohoto roku se tak ale určitě nestane,“ řekl přednosta znojemské železniční stanice Pavel Karšulín. Zda se rychlejší spojení nakonec podaří prosadit bude podle něj spíše politické než ekonomické rozhodnutí. Poslední spěšné vlaky zrušily dráhy před pěti lety. Jízda vlakem do hlavního města nyní trvá s přestupy pět hodin. Ve špičkách přeplněnými autobusy na to cestující potřebují o něco více, než polovinu času.

S výhledem do vzdálenější budoucnosti materiál kritizuje silniční napojení Znojma na Brno a Prahu. Systém podle studie neodpovídá požadavkům zahraničních investorů. Proto bude město podporovat výstavbu čtyřproudových silnic do Jihlavy a Brna. Obě by ale měly vést až k hranicím.

V dlouhodobých dopravních prioritách nezůstala stranou ani železnice. Třicetimiliardovou investici by si například vyžádala nová trať mezi Znojmem, Moravským Krumlovem a Ivančicemi. Její studie už existuje. Pokud by ji investoři nakonec realizovali, umožnila by přepravit cestující ze všech největších měst na jižní Moravě do Brna za čtyřicet minut. „Vzhledem k modernímu vybavení by celá trať byla řízena dálkově z jednoho centra,“ píše se ve studii. Vedení znojemské radnice počítá s tím, že by se na stavbu daly využít dotace z fondů Evropské unie.

Přednosta Karšulín je ale k tomuto projektu trochu skeptický. „Dráhy sice tuto studii mají, současný vývoj ale spíše směřuje k rušení tratí než k jejich výstavbě,“ uvedl.

Nedostatečná dopravní infrastruktura je podle studie jednou z příčin, proč se na Znojemsko nedaří přilákat zahraniční investory. Znojemsko patří mezi hospodářsky slabé regiony s nadprůměrnou nezaměstnaností a podprůměrnými mzdami.

DOPRAVNÍ PRIORITY MĚSTA ZNOJMA:

Krátkodobé:
- zavedení spěšných vlaků do Pardubic s napojením na Prahy v Havlíčkově Brodě do konce roku 2008
- zprovoznění první části obchvatu do konce roku 2008
- vybudování autobusového terminálu navazujícího na zrekonstruovanou železniční stanici a jeho zapojení do integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje do roku 2010

Střednědobé:
- modernizace trati Znojmo – Jihlava do roku 2013
- dokončení rekonstrukce silnice Pohořelice - Znojmo do roku 2013

Dlouhodobé:
- napojení na dálniční síť čtyřproudými silnicemi do Jihlavy a Pohořelic do roku 2020
- nová železniční trať mezi Znojmem a Brnem do roku 2020