Desítky studentů mapují v těchto dnech na hlavních křižovatkách ve Znojmě zatíženost hlavních silnic. Na konci všeho by měl být model současné dopravní situace ve Znojmě a návrh na řešení problémů na silnicích.

Vedení města zadalo specializované inženýrské firmě požadavek na zpracování pravidel, podle kterých by měl systém dopravy ve Znojmě fungovat.
„V současné době zpracovávají specialisté pro město takzvaný generel dopravy, který se stane podkladem při dalším rozhodování o vývoji města a jeho dopravní situace. Jeho cílem je komplexně vyhodnotit infrastrukturu a navrhnout vhodné varianty řešení do budoucna,“ uvedla mluvčí radnice Denisa Šipošová.

Podle jejích slov by město mělo mít do konce května předložený návrh, jak lépe vyřešit dopravní situaci na průtahu Znojmem.
„Půjde o návrh technického řešení jednotlivých křižovatek, záměr, kde umístit přechody, a kde naopak ne,“ upřesnila Šipošová.
„Generel dopravy je jakýmsi komplexním souborem informací o dopravě, stavem křižovatek počínajíc, přes způsob používání městské hromadné dopravy či parkování a končíce třeba chováním chodců,“ řekl pracovník inženýrské firmy Ondřej Šanca.

Počítají auta

Právě tento muž řídí a úkoluje studenty, kteří nyní na křižovatkách počítají auta.
„Během tří dnů zmapujeme devatenáct křižovatek. Připravujeme se i na další vytížená místa, včetně vjezdů do centra Znojma,“ nastínil Šanca.
Na zpracování generelu se podílí také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To má na starosti hlavní průtah Znojmem.

„Dodáváme především podklady, které po nás město vyžaduje. Například počty vozidel, které projíždějí od Chvalovic do Znojma. U Chvalovic totiž máme automatický čítač dopravy. Jsme tedy spíše v pozici konzultanta, vše má v rukou město,“ řekl náměstek úseku dopravy brněnského Ředitelství silnic a dálnic Jiří Procházka.

V další fázi plánují odborníci takzvaný směrový průzkum. „Budeme na dalších klíčových místech zaznamenávat průjezdy aut a části jejich registračních značek. Tyto informace nám poslouží ke zpracování dopravního modelu individuální automobilové dopravy ve Znojmě,“ vysvětlil Šanca.
Inženýři mají město rozděleno na jedenáct dopravních oblastí.

Mezitím mohou lidé ve Znojmě registrovat postupné změny v dopravě, především v centru. Jednou z nich je instalace nových zpomalovacích retardérů na ulici Pontassievská a Kovářská.

„Počítáme ještě s instalací jednoho retardéru na Kovářské, dále na ulici Horní Česká a Velká Michalská,“ doplnila Šipošová.

V centru pomaleji

Retardéry začalo město instalovat v městské památkové rezervaci proto, aby zpomalilo auta v místech, kde je maximální povolená rychlost třicet kilometrů v hodině.

„Lokality byly vybrány na základě měření radaru. Ten ukázal, kde řidiči často překračují rychlost. Konkrétní umístění se pak řeší individuálně tak, aby odpovídalo všem technickým normám,“ uzavřela Šipošová.