VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhy chtějí od kraje miliardu

Brno - České dráhy chtějí, aby jim Jihomoravský kraj příští rok přispěl na provoz regionálních spojů miliardou korun. To je dvakrát tolik než dosud. A kraj to odmítá.

15.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Dejte nám příští rok o půl miliardy víc a my dál budeme vozit vaše lidi. Takový vzkaz poslaly Jihomoravskému kraji České dráhy. Jejich ztráty na jižní Moravě totiž za minulý rok překročily miliardu korun. A za regionální dopravu by měl podle nich platit právě kraj.

S tím však představitelé Jihomoravského kraje nesouhlasí. „Navýšení je moc velké. Chtějí dvakrát tolik než letošních 496 milionů korun,“ uvedla radní Jihomoravského kraje Anna Procházková. Kraj podepsal smlouvu s drahami o regionální přepravě před několika lety. Každý rok pak spolu jednají o dodatku, který určuje, kolika penězi kraj na provoz místních spojů přispěje.

A částka na příští rok je podle jihomoravského vedení nereálná. „Drahám musí být jasné, že to není v našich možnostech. Nevím, kde bychom v rozpočtu takové peníze vzali,“ zdůraznil náměstek hejtmana Jaroslav Pospíšil. Podle něj řeší už od června obrovské ztráty Českých drah na jižní Moravě i ministr dopravy Aleš Řebíček. „Méně regionálních vlaků ale v žádném případě jezdit nebude,“ dodal Pospíšil.

Jednání o navýšení dotací však zahájí až nové vedení kraje. Do té doby nechtějí dráhy o svých požadavcích mluvit. „Budeme jednat až s nově zvolenými orgány. Na společném setkání jim vysvětlíme ztrátovost železnice a dohodneme se, jak a kolik nám kraj zaplatí,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Budoucí jihomoravský hejtman Michal Hašek podléhat požadavkům drah rozhodně nehodlá. „Pokud nás budou tlačit ke zdi, poradím se s ostatními hejtmany. Doufám, že tyto požadavky nejsou nástrojem mocenské odvety ODS za volební porážku,“ uvedl Hašek. Podle něj by měly být dráhy Jihomoravskéhu kraji vděčny za to, že jeho integrovaný systém stojí právě na železniční dopravě.

Kraj podle něj dá miliardu korun drahám pouze tehdy, pokud mu na to přispěje vláda. „Pokud nám navýší příjmy z daní, použijeme tyto peníze na zaplacení regionální dopravy. Vláda ale musí prošetřit, zda jsou výdaje drah oprávněné,“ upozornil Pospíšil.

Podle ekonoma Ondřeje Moravanského ze společnosti Cyrrus je hlavním problémem neefektivita Českých drah a vysoké náklady na udržování vlaků. „I přesto jsou s nimi kraje o dotacích ochotny jednat. Dráhy jsou totiž často hlavním dopravcem a železniční doprava je pro obyvatele kraje výhodná,“ podotkl Moravanský.

Jeho kolega Karel Pospíšilík ze serveru Finance.cz tvrdí, že dokud budou dráhy dostávat státní peníze, vydělávat nezačnou. „Manažeři se na dotace spoléhají a vykašlou se pak na zefektivňování řízení podniku,“ říká Pospíšilík.

Soukromí dopravci v regionu si myslí, že by se kraj neměl spoléhat jen na spolupráci s Českými drahami. „Velkým impulsem by bylo, kdyby kraj vypsal výběrové řízení. Nová firma by byla schopná převzít regionální dopravu už do tří let,“ tvrdí například ředitel Student Agency Radim Jančura. Podle něj by pak i služby ve vlacích byly kvalitnější.

„Nalákaly by víc cestujících a díky tomu by ani nebyly potřeba tak velké dotace od samosprávy,“ dodal Jančura.

Vendula Jičínská

Autor: Barbora Fialová

15.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté Znojma prohráli na tripu oba zápasy. V Salzburgu i Dornbirnu.

Orlí mantra pro postup do play-off: tři výhry v řadě

V Popicích u Znojma vzniká muzeum Charlese Sealsfielda
7

Znojmo dostalo darem dům Charlese Sealsfielda

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Ve stejnou chvíli zpívalo neuvěřitelných 125 tisíc lidí po celé zemi stejné vánoční koledy. Přinášíme vám speciální vydání videosouhrnu, díky kterému budete moci nasát vánoční atmosféru z mnoha míst najednou.

Bezpečně i v noci. V Brně vznikla první učebnice jízdy autem za tmy

Brno /ANKETA/ – Unikátní učebnici zaměřenou na jízdu v noci vytvořili experti z Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Příručka teď míří do českých autoškol. Poradí řidičům například v tom, jak ve tmě zabránit srážkám s chodci.

Placené parkoviště? Místní budou mít v Mikulově přednost na úkor turistů

Jižní Morava – Největší problém je, že nikdo neví, jak se má systém parkování změnit. Tak reagoval na plánované dopravní změny v Mikulově na Břeclavsku tamní obyvatel Michal Solařík. A není jediný. „Na městském facebooku lidé v diskuzi marně hledají odpovědi,“ prohlásil. Mikulov hodlá pomoci místním. Ty upřednostnili i při parkování v centru Znojma.

Lucrezia se Zonygou oživí pověst O obří hlavě

Znojmo - Kouzlu rytířské doby propadl Antonín Maceček před sedmnácti lety. Založil kapelu Lucrezia Borgia, pořídil dobové kostýmy a společně se svými muzikanty je vítaným zpestřením historických akcí či hudebních slavností. Jejich muziku lze přirovnat k historizujícímu folku. Nyní se Maceček rozhodl zhudebnit znojemskou pověst O obří hlavě. „Těsně před Vánocemi vyjde dlouho slibované nové dvojcédéčko se zhudebněnou pověstí,“ prozrazuje Maceček.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT