Ve funkci jste něco málo přes měsíc. Co za tu dobu bylo pro vás nejtěžší?
Největším závazkem jsou výběrová řízení, která by už měla běžet. A to je prodej městských bytů. Podmínky, které byly předloženy za mého předchůdce Zbyška Kaššaie, tedy zprostředkování prodejů soukromou firmou za osmdesát milionů korun, se nám v koalici nezdály přijatelné. Teď se tedy snažíme i za pomoci právníků specifikovat podmínky prodeje bytů tak, aby byly transparentní, aby byly skutečně prodány nájemníkům, aby nevznikaly zbytečně dlouhé prodlevy a procesní pochybení. V tuto chvíli tedy právní firma KŠD Šťovíček připravuje výběrové řízení na organizátora prodeje městských bytů. Zrovna toto je zásadní a strategická věc, kterou se má pro město velká právní kancelář zabývat. Do budoucna by to ještě měl být třeba centrální nákup energií či outsorcing IT firmy.
Když o tom mluvíme: Za služby KŠD Šťovíček už město zaplatilo z původně nasmlouvaných maximálně dvou milionů korun více než milion a půl. Zbydou městu na ně ještě peníze?
V tom milionu a půl není prakticky nic z velkých věcí, které se připravují. Tedy například právě prodej bytů, centrální nákup energií a podobně. KŠD Šťovíček by jako jeden z úkolů měla připravit i výběrové řízení na právní služby. Představa je oslovení a výběr více firem, zhruba tří. Ty by se pak účastnily minitendrů na konkrétní zásadnější věci.
Je jistě alarmující, že město v současné chvíli musí platit půlmilionové faktury za právní služby. Když se do nich podívám, je pro mě nepochopitelné, že pražská právní firma se třeba zabývala použitím šesti fotografií pro letáčky na vinobraní a podobně. Takovou běžnou agendu by měli řešit městští právníci, kterých je na radnici pět. Přestože někteří na půl úvazku.
Dosud chyběla kontrola a jasně identifikovatelná odpovědnost toho, kdo konkrétní právní službu poptává. I to hodlám změnit.
V právní rovině teď město řeší i kauzu odvolané vedoucí majetkového odboru Renaty Horákové…
To podle mě vůbec nebylo nutné. Já teď s paní inženýrkou Horákovou přes naše právníky komunikuji, snažím se domluvit i osobní schůzku s ní. Město se v tuto chvíli nebrání mimosoudnímu vyrovnání, záležet bude na podmínkách.
Co se týče auditu: budete po odchodech ředitele Správy nemovitostí Šedy a ohlášeném odchodu vedoucího oddělení investic Čižmáře pokračovat i u dalších jmen? Nezvažujete i konkrétní trestní oznámení?
Audit i nadále krok za krokem posuzujeme. Chceme jasně specifikovat peněžní újmu, která městu v konkrétních případech vznikla a na základě toho pak podávat trestní oznámení. Podávat trestní oznámení jen na základě nějakého pocitu bych považoval za nešťastné.
Místní organizace vyzvala Zbyška Kaššaie k odstoupení ze stranických funkcí. Jak se k tomu postavil?
Naše místní organizace zasedla, pan Kaššai se k této věci vyjádřil. Já k tomu mohu říct toto: pan Kaššai odešel z postu starosty ze zdravotních důvodů. I předtím ale byla jeho účast na jednáních okresního výkonného výboru ČSSD velmi omezená. Tento orgán a jeho předseda je přitom pro naše fungování na okrese velmi důležitý. Okresní konference, na které se bude volit nový výkonný výbor a jeho předsedu, se uskuteční v listopadu. Žádná dohoda zatím nepadla. Nemohu ani říct, jestli bude kandidovat i sám pan Kaššai.
Budete na tuto funkci kandidovat vy? A co v krajských volbách?
Kandidatuře na předsedu okresního výkonného výboru se bránit nebudu. V případě krajských voleb je to něco jiného. Myslím si, že starosta města by se měl věnovat hlavně městu. V tomto případě bych si dokázal představit maximálně funkci řadového krajského zastupitele. Zatím jsme o tom ale nediskutovali.
V době těsně po vašem nástupu do funkce starosty jste mluvil i o tom, že byste se ve prospěch opozice nebránil výměnám ve výborech. Změní se v nich tedy něco?
Kandidáti, které nominovala ODS, nebyli koalicí přijati. Takže ve výborech ke změnám nedojde. Na návrh ODS se změnil předseda komise pro prodej a pronájem. Stal se jím pan doktor Lisko, který je členem ODS.
Z politiky skočíme na vinobraní. Lidé je letos nepřijali moc přívětivě, zvláště průvod. Jaké plánujete změny?
Už jsme k tomu měli několik sezení, vinobraní chceme napříště řešit jinou formou. Probíráme to i s právníky, abychom se nedostali do sporu s předpisy. Zatím se nám rýsuje metoda, že bychom vinobraní rozdělili na tři části: kulturní a historický program, technickou část a marketing. Program by zajišťovala přímo Znojemská Beseda, na techniku a marketing by si najímala podporu. Tuto verzi už bude v dohledné době projednávat městská rada.
Zaklínadlem politiků byla před volbami i větší otevřenost radnice. To se za vašeho předchůdce moc nepovedlo. Hodláte to nějak napravit?
Otevřenost vnímám nejen jako vztah k médiím, ale i směrem k veřejnosti. Největší změnou by v tomto směru asi mělo být prodloužení úřední doby v pondělí nebo ve středu do šesti hodin večer. Vedoucí odborů s tím souhlasí. Jakmile vyřeším technické potíže s tím spojené, budou moci chodit lidé na radnici kvůli svým problémům v jeden den až do osmnácti hodin.
Chystáme také změny na webových stránkách, které jsou na můj vkus poněkud nepřehledné. Dalším nástrojem otevřenosti by se měly více stát i radniční Znojemské listy.
Předvolebním slibem ČSSD byla i pomoc při výstavbě továrny na sterilované okurky…
S myšlenkou přišel poslanec Ladislav Skopal. Vím, že tu před volbami byl kvůli tomu i podnikatel z jižních Čech. Přiznám se, že tato snaha v současné době poněkud usnula. Ale bude to pro mě jeden z dalších impulzů, až se na radnici více aklimatizuji.
Problém je v současné chvíli v tom, že pozemky, které by mohly být komerční zónou, byly ještě za minulého vedení se starostou Nezvedou a tajemníkem Krejčířem, prodány. Takže my se teď budeme muset snažit zase nějaké pozemky koupit zpátky, abychom na nich mohli nabídnout možnost komerční výstavby. Například dobré a strategické místo je za firmou HAAS, kde jsou dnes solární panely. Ty jsou tam podle mne naprosto nesmyslné, pro podnikání by to naopak bylo vhodné místo i včetně napojení na plánovaný obchvat města.