„Změnu vítáme a jsme připraveni trať i nádražní budovu převzít. Hledali bychom v první řadě turistické využití trati, nikoliv pro běžnou osobní dopravu," uvedl starosta Hevlína Drahomír Nosek. Trať podle něj bude potřebovat dílčí údržbu, zejména proto, že zloději na déle než rok opuštěné trati kradou z kolejnic šrouby.

Běžnou dopravu podle něj spolehlivě obstarají autobusy, kterými kraj lokálku nahradil po zapojení Znojemska do  systému veřejné dopravy.

Obec si však takovým rozhodnutím  zavře cestu ke státním penězům na opravy železnic.

„Přístup k příspěvkům z příslušného fondu totiž budou mít jen ti vlastníci, kteří na trati zajistí provoz dvou párů vlaků denně. Současně schválené podmínky počítají s tím, že nový vlastník musí trať uchovat v provozuschopném stavu nejméně pět let," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Popsal také další pravidla pro převod tratí. „Materiál, který ve středu schválila vláda, počítá s tím, že Správa železniční dopravní cesty jednotlivé trati nejprve nabídne ke koupi za tržní cenu. Pokud neuspěje, osloví ministerstvo obrany, zda trať nepotřebuje z důvodů strategických zájmů. Poté přijdou na řadu obce nebo jejich svazky, které trať mohou získat s již zmíněnými podmínkami pro další podporu," dodal Novák.

Podle předsedy Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Martina Kouřila státní správci drážní infrastruktury nejspíš za tržní cenu žádnou trať neprodají. Změnu podmínek tak oceňuje.

„Dosud bylo na výběr mezi prodejem za nesmyslně vysokou cenu nebo likvidací. Spolu s malými dopravci se nám podařilo dosáhnout jednoznačně pozitivní změny, která umožňuje, aby o budoucnosti každé trati rozhodli prostřednictvím svých zastupitelů přímo lidé v příslušných obcích," řekl Kouřil.

Šanci na obnovu pravidelného provozu vidí na Hevlínce i na Jemničce. „Jemnice má o lokálku z Moravských Budějovic zájem dlouhodobě, v Hevlíně záleží na tom, jak se k celé věci obec definitivně postaví. Osobně si myslím, že po určité optimalizaci a v zájmu zachování trati by se i na Hevlínku požadovaný počet vlaků mohl vrátit. Bude to ale vyžadovat další jednání s krajem," uvažoval Kouřil.

Starosta Nosek vidí využití trati spíše pro turistický provoz. „Byli jsme se podívat v Rakousku, kde jednu podobnou trať nyní využívají k projížďkám šlapacích drezín. Až mě překvapilo, jaký o to byl zájem," naznačil alternativní budoucnost lokálky starosta Hevlína.

VÍCE ČTĚTE V PONDĚLNÍM VYDÁNÍ ZNOJEMSKÉHO DENÍKU ROVNOST