VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hodiny strávené opravami veteránů nepočítá

Znojmo /FOTOGALERIE/ - Poprvé se ve veteránu svezl skoro před dvaceti lety. Byla to Škoda Populár a byla to láska na první pohled. Tehdy zažehla jeho sběratelskou vášeň. Dnes má Jan Drozd veteránů desítky.

27.1.2011 1
SDÍLEJ:

Znojemské Muzeum motorismu zdobí nová rarita Praga Charon. Jan Drozd je na ni právem pyšný.Foto: DENÍK/Daniel Smola

Čtyřicet automobilů, ale také traktory, motocykly, stabilní motory, bicykly, čerpací stanice a stovky dalších menších exponátů spojených s motorismem počátku minulého století. Jeho vášeň šla dokonce tak daleko, že před třemi lety, v květnu roku 2008, po třech letech oprav otevřel bývalou městskou vodárnu a vybudoval v ní unikátní Muzeum motorismu. Stojí ve Znojmě na břehu Dyje jen kousek od znojemské přehrady.

Na svého vůbec prvního veterána neměl Drozd peníze a tak musel Populára prodat nakonec kamarádovi. „Pak jsem ale objevil Tatru, pak starého Steyra, a tím začala moje sběratelská vášeň. Už tehdy to ale nebylo o tom, že by někdo našel ve stodole staré auto a za pár korun vám je nechal. Na druhou stranu to ale zase nebylo o takových částkách, jako teď. Ceny hodně zvedli lidé, kteří si to mohou dovolit. V médiích jim pořád říkají, jak jsou to dobře uložené peníze. A pro sběratele, tedy lidi, kteří to berou srdcem, je to často nad jejich finanční možnosti,“ říká sběratel.

On sám se živí jako zámečník, ve své firmě zaměstnává pět dalších lidí. Ať již ve své firmě, či v muzeu nebo na opravách veteránů pracuje denně od rozbřesku do noci.

Ve vlastním muzeu vystavuje dnes čtyřicet aut, traktory, asi třicet stabilních motorů a několik motocyklů. Desítky kol visí úplně pod střechou. Všechno navíc dokáže sám opravit a zrenovovat. Starou ruinu rozebere do posledního šroubečku, vyspraví, dodělá a zase smontuje dohromady. Přestože bývalá elektrárna skýtá poměrně dost členitého prostoru, sběratel stále přemýšlí, jak by ho ještě více rozšířil.

„Náklaďáček Tatra jsem zavěsil pod strop a možná udělám ještě jedno mezipatro, kam bych nainstaloval motocykly,“ usmívá se při té představě.
Jeho sbírku teď doplnila zatím největší rarita. Praga Charon. Vůbec první auto, které tehdejší firma Kolben&Daněk, později pod značkou Praga, začala vyrábět. „Vyrobilo se jich pětadvacet kusů a dnes existuje jen ve dvou exemplářích. Jeden je v našem muzeu, druhý v pražském muzeu Pragy,“ říká na svůj nový přírůstek hrdý sběratel.

Vyrobeno: 1908

Auto zprvu vyjíždělo z továrny pod názvem PAT a PAF. „Znamenalo to Pražská automobilová továrna a Prague automobille fabrique. V rodném listě má auto zapsaný rok 1908. Od té doby bylo několikrát renovováno. Naposledy po povodních v roce 2002, kdy bylo na Smíchově celé zatopené. Auto je dvouválec, motor má deset koňských sil,“ popisuje Drozd.

Aby ho do své sbírky získal, musel obětovat pět jiných veteránů ze svého muzea, tři traktory a tři motorky.
„Muzeum není nafukovací a aby člověk získal něco cenného, musí obětovat některé méně cenné věci. Někdy to bolí víc, někdy míň. Lidi si myslí, že sáhnu do kapsy a vytáhnu balík peněz. Tak to ale není. Většinou právě musím něco jiného prodat, co jsem předtím dlouhé měsíce opravoval z původního šrotu.

A často si ještě musím půjčit od příbuzných a známých,“ popisuje systém, jak získává nové věci.
Právě vloni v muzeu vystavil vzácné Aero 1000, lidově zvané Cililink. Právě tento vůz sám kompletně zrenovoval. „Tohle auto jsem sháněl asi dva roky a nakonec jsem je koupil před deseti lety v Lounech od sběratele. Na opravě auta jsem začal dělat před šesti lety. Bylo totálně rezavé, celé kusy byly uhnilé. Kastli jsem vyvařil už zhruba před těmi šesti roky. Pak jsem ale koupil muzeum, takže aerovka zůstala stát nedokončená a já se několik let věnoval muzeu,“ vzpomíná Drozd.

Auto měl kompletně rozmontované. „Je to moje třetí totální renovace auta. Ostatní veterány, které mám vystavené v muzeu, jsem opravil částečně, takže jsou z velké části skutečně původní. Včetně třeba laků. Tohle auto ale bude opravené a zrenovované kompletně. Do posledního šroubku,“ tvrdí milovník starých vozů.

Manželův sen

Kolik čistého času při opravě veterána strávil, nepočítá. „Někteří sběratelé si dělají čárky za každou hodinu, aby pak mohli říkat, jak dlouho auto opravovali. Mě to nezajímá. Pro mě je oprava velká výzva, která mě navíc baví. Dělám to pro radost,“ svěřuje se majitel muzea.

Muzeem dnes provází Drozdova žena Dana. Ta kvůli snu svého muže opustila práci švadleny a vrhla se do nejistého podnikání. Na starých autech spravuje střechy, sedadla, polstrování i další věci.Zná i základní informace o vystavených exponátech. „U všech navíc visí tabulky. A když by přišel nějaký odborník, tak si určitě předem domluví schůzku s Jenem,“ dodává Drozdová.

„Manžela znám a věřila jsem, že muzeum dokáže dotáhnout do konce. Co si umane, to dokáže. I přes mrtvoly. Hlavně přes tu svou,“ dívá se s důvěrou na manžela.

Kvůli veteránům surfuje Drozd po internetu, jezdí po burzách, ale ještě raději vyráží do vesniček a horských samot a šmejdí po starých stodolách a domech.

Jan Drozd ale nemluví jen o svých exponátech, zajímá ho celá doba první republiky. Kromě dopravních prostředků tak mohou návštěvníci jeho muzea obdivovat i sbírku heverů, olejových mazniček, několik čerpacích stojanů, litinové silniční směrovky, parní stroje, smaltované cedule, staré řidičské průkazy, historické fotografie a dokonce i různě naaranžované figuríny. Některé představují policisty, jiné invalidu na vozíku, další malou skupinku žen s kočárky a rozdováděnými malými dětmi.

„Chtěl jsem muzeum udělat přitažlivě a s vtipem, aby se tu líbilo i dětem. Prošel jsem spoustu expozic, většinou jsou ale pro netechnicky založené lidi poněkud nudné,“ domnívá se Drozd. Podle zápisů lidí v knize návštěv se mu jeho záměr povedl.

Nekrásnější pocity ale zažívá při jízdě v některém ze svých zrenovovaných veteránů. „Když se projedete ve starém autě, je to nádhera. A líbí se to i těm, kdo se na vás jenom dívají,“ dodává.

A jak si občas telefonuje se svými stejně „postiženými“ kamarády?
„Někdy mi zazvoní telefon a když ho zvednu, slyším z něj jen: typatapa, typatapa… To když se kamarádovi podaří zprovoznit nějaký starý stabilní motor a chce se pochlubit jeho krásným zvukem. Jen mlčíme a posloucháme ten krásný bublavý zvuk,“ dodává zasněně.

Autor: Daniel Smola

27.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lídr jihomoravské kandidátky KSČM hlasuje ve sněmovních volbách.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Radek Holomčík.

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

Velká poslanecká rošáda: za jižní Moravu zůstane jen devět politiků

Jižní Morava /FOTOGALERIE, VIZITKY POSLANCŮ/ – Jihomoravské poslance čeká velké střídání. Křeslo získá čtrnáct nových politiků z kraje. Dvanáct ze stávajících poslanců za jižní Moravu končí ve sněmovně úplně, devět zůstává.

Volby 2017: ANO na jižní Moravě ovládlo všechna okresní města

Jižní Morava – Podobně jako na celostátní úrovni ovládlo volby na jižní Moravě hnutí ANO 2011. Jeho vítězství však nebylo tak drtivé jako v celé republice – v kraji získalo 27,4 procenta hlasů. Následuje ODS s 11,8 procenty hlasů, třetí je SPD s 11,6 procenty. Další byli Piráti, KDU-ČSL, ČSSD, komunisté, TOP 09 a Starostové a nezávislí.

Novorozená miminka Znojemska 42. týdne 2017

Znojmo – Novorozená miminka 42. týdne roku 2017. Celá redakce přeje novorozeným miminkům vše nejlepší do začínajícího života.

Kominíci na roztrhání. Lidé čekají i měsíce na kontrolu

Jižní Morava – Topná sezona začala letos už v půlce září. Lidé řeší kontroly a čištění komínů na poslední chvíli. Kominíci mají plné kalendáře dlouho dopředu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení