Více spojů, terminály s otazníky a přímé spojení z Brna až do rakouského Laa. Tak vypadají plány na rozšíření krajského systému veřejné dopravy na Znojemsku. Nové pořádky začnou platit od července. Zatím ale není jisté, jestli ve Znojmě a Krumlově budou hotové nové přestupní terminály.
„První linka IDS u nás jezdí téměř dva roky od vlakového nádraží na náměstí. Po rozšíření systému na celý region očekávám některé změny k lepšímu, zejména v tom, že by lidé už nemuseli dojíždět vlastními auty na vlakové nádraží,“ řekl starosta Moravského Krumlova Jaroslav Mokrý.
„Otázkou zůstává, zda se podaří do konce června dokončit přestupní terminál autobusů u vlakového nádraží,“ dodal Mokrý.
Cestující na Krumlovsku si od léta musí dávat pozor při cestách vlakem z Brna. „Několik spojů vypadne a na další si budou muset lidé zvyknout. Mohlo by se jim stát, že v Bránicích budou čekat hodinu na přípoj. Jinak je síť spojů v pořádku,“ shrnul starosta.
Potíže hlavně se zastávkami řeší také v Miroslavi. „Pro bezpečnost dopravy je jistě přínosem, že autobusy nebudou stavět u křižovatky na státní silnici jako dosud. Bohužel, některé linky Znojmo – Brno budou prozatím dál zastavovat u železničního viaduktu,“ vysvětlil starosta města Augustin Forman.
Přestupní terminál pro autobusy sice vyroste u vlakového nádraží, ale v omezeném rozsahu. „Považuji to za provizorní řešení, kterým se budeme muset ještě zabývat. Pokud jde o spoje, můžeme být spokojeni. Přijdeme na jedné straně o některé linky na Brno, ale IDS na druhé straně převezme spoje, které dosud musely spolufinancovat obce,“ dodal Forman.
Znojmo s otazníkem
Otazník se vznáší i nad znojemským terminálem. Stavba čelí komplikacím ve stavebním řízení. Podle starosty města Petra Nezvedy však neznamenají výrazný problém. „Zásadní je, že to neznamená ohrožení evropské dotace, kterou jsme na stavbu získali. Je možné, že dojde ke zdrží jedné části stavby. Ale to není potíž, kterou nezvládneme,“ řekl již dříve starosta.
Petici s připomínkami místních lidí už projednávali zástupci Hrušovan nad Jevišovkou s firmou, která dopravní systém řídí. „Šlo o příjezdy a odjezdy z průmyslové zóny z Pohořelic a zastávku v Brně. Vypadá to, že bychom měli uspět. Pokud jde o rozšíření systému, vychází mi, že bychom na tom měli být lépe,“ sdělila hrušovanská starostka Alena Loukotová.
Víc spojů by mělo jezdit mezi městem a odlehlým vlakovým nádražím. „Na druhé straně si asi lidé budou muset zvyknout na víc přestupů, než dosud,“ dodala starostka.
Smíšené pocity mají z chystaných změn v Hevlíně. „Nejsme smíření se zrušením lokálky, kterým skončí pravidelný provoz na trati Hrušovany – Hevlín. Jednání o obnově železnice do Laa také pokračují. Na druhé straně rozšíření IDS lidem přinese lepší spojení,“ uvedl starosta Drahomír Nosek.
Krajský systém podle něj počítá s přímými spoji do Brna i Znojma, začne jezdit i přímá linka z Brna či Pohořelic do rakouského města Laa.
Poměrně spokojený je i starosta Jevišovic Petr Málek. „Sice se nám nepodařilo prosadit nedělní spoj do Brna, ale získali jsme novou linku z Hostimi přes Jevišovice do Znojma a nedělní ranní spoj do Znojma. Jinak zůstane stávající síť prakticky zachována,“ konstatoval Málek.
Příliš spojů
Více spojů má od léta dostat Vranovsko. „Je jich až moc. Některé nebudou dostatečně využité. Taky se mi nelíbí, že na základní veřejnou dopravu mají podle počtu obyvatel platit i obce,“ komentoval starosta Lubomír Vedra.
Z měst, která prošla rozšířením krajského systému již dříve, mají horší zkušenosti například v Hustopečích. „Jiným městům mohl tento systém prospět, nám ale nepomohl. Přišli jsme o přímé spoje do Brna, na které byli lidé zvyklí. Teď musí přestupovat v Židlochovicích. Tam není řádný terminál a tak musí čekat na dešti či ve sněhu,“ postěžoval si starosta Hustopečí Luboš Kuchynka.
Nepřehlédněte:
Bytová družstva se ocitla v pasti. Neplatiče již nemohou vyhoditIDS přinese více spojů, věří starostové na Znojemsku
Znojemsko /DISKUTUJTE/ - Znojemsko od července vstoupí do krajského systému veřejné dopravy. Lidi čeká víc spojů, někde ale i přestupování.
Miroslavské autobusové nádraží.
|
Foto: DENÍK/Dalibor Krutiš