Vyřídit si důležité dokumenty v klidu domova a bez čekaní v dlouhé frontě je jistě snem každého, kdo přišel do styku s českými úřady.

Znojmo nyní vyšlo vstříc svým občanům a ulehčilo jim odbavování na jednom z nejvytíženějších úřadů.Vyřídit si řidičský průkaz nebo zaregistrovat auto tak bude od pondělí snadnější. Bez návštěvy úřadu to ale stále nepůjde. Může za to nedostatek peněz a legislativa.

„V budově na Pražské ulici si občané ulehčí stání ve frontě podobným elektronickým systémem, jaký funguje například v bankách. Pokud mají přístup k internetu, budou moci navíc sledovat počet lidí ve frontě, nebo se objednat na konkrétní čas přímo z domova,“ řekla tisková mluvčí Denisa Šipošová.
Město tak na jednom ze svých nejvytíženější úřadů splácí dluh svým klientům. V Třebíči podobný systém funguje už několik let. Odbor dopravy ročně na Pražské ulici odbaví až šedesát tisíc klientů. „Do konce roku si navíc musí ještě pět a půl tisíce lidí povinně vyměnit řidičský průkaz,“ řekl šéf odboru Pavel Liška.

Nový systém stál zhruba čtyřistatisíc korun. Tři měsíce před krizovým datem se také zvýší počet obslužných míst. „Místo jednoho si lidé budou moci vyřídit řidičský průkaz ve dvou,“ uvedl Liška

Webové stránky Znojma ale nabízí pro občany i další možnosti. „Lidé si z internetu mohou stáhnout většinu formulářů. Pokud vlastní elektronicky podpis a pošlou vyplněný formulář na elektronickou podatelnu, je to stejné, jako kdyby přišel osobně,“ řekla Šipošová.
„Lidé si na obecních úřadech mohou vyřídit asi čtyři sta různých věcí, jen asi deset z nich lze vyřídit elektronicky,“ řekl Dalibora Veřmiřovský z iniciativy eStát, která bojuje za efektivní státní správu.

Problém ale není v obcích. Řada z nich by podle něj ráda umožnila občanům a podnikatelům vyřizovat agendu čistě elektronicky. Chyba je v legislativě, která to neumožňuje a také v bezpečnosti elektronické identity.

To je škoda. „Elektronizace občanům obecně přináší úsporu času a obcím šetření nákladů,“ soudí Veřmiřovský.
Znojmo zvažuje i zřízení elektronické přepážky. „Občané by poslali svoje žádosti emailem a jednotlivé správní orgány by se k tomu vyjádřily,“ řekl místostarosta Jan Blažíček.

Problém je ale s elektronickým podpisem, který je jednoznačným dokladem identity v elektronické komunikaci. „Pro město je zatím příliš drahé, aby ho měli všichni potřební úředníci,“ řekl Blažíček.

 

SOUVISEJÍCI ODKAZ:

Nový elektronický systém