Nastoupit na přímětickém sídlišti ve Znojmě do autobusu městské hromadné dopravy a od řidiče si koupit jízdenku třeba až na tramvajovou zastávku Ečerova v Brně-Bystrci. Utopie? Ne nadlouho. Už za půl roku, přesně od prvního července, se na celé Znojemsko, jako do posledního regionu jižní Moravy, rozšíří takzvaný Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS).

Ten má lidem i v té nejzapadlejší dědince přinést zvýšení komfortu cestování i jeho zlevnění.

„Standardem Integrovaného dopravního systému je, že do každé vesničky zajíždí v pracovní den minimálně šest párů spojů, o víkendu pak nejméně tři. Četnost spojů na Znojemsku se tedy díky vstupu do systému spíše zvýší. Zvláště v místech, kam autobus či vlak zajížděly méně často,“ uvedl vedoucí dopravního odboru IDS Jiří Horský.

Lidé například z Uherčic si tak budou moci už při nástupu do linkového autobusu ve své vsi koupit lístek třeba až na konkrétní autobusovou zastávku v Hodoníně, kam chtějí cestovat kupříkladu za příbuznými. A během této cesty třeba dvakrát přestoupit, a to i na vlak, ale už bez nutnosti kupovat si další cestovní doklad. Jediná jízdenka, namísto nynějších třeba tří, by také měla vyjít na méně peněz.

„Když by si cestující porovnal cenu jízdenek, které si musí dnes koupit pří jízdě městskou hromadnou ve Znojmě, pak po přestupu na linkový autobus do Brna a nakonec tramvají po Brně a pak to stejné ještě při zpáteční cestě se sumou, jakou dá od července za jednu jízdenku v rámci IDS, tak zjistí, že zcela jistě ušetří,“ konstatoval Horský.

Prvního viditelného důkazu toho, že integrovaná doprava začne brzy fungovat i na Znojemsku, si všimnou už cestující ve znojemských městských autobusech od prvního ledna. „Místo dosavadních čísel jedna až sedm se na autobusech nového dopravce, který ve Znojmě začne prvního ledna jezdit, objeví už čísla 801 až 810. To je totiž série čísel linek přidělených již Znojemsku,“ řekl vedoucí dopravního odboru IDS.

„Není povinností města se do Integrovaného dopravního systému napojit. Nicméně bychom na jižní Moravě zůstali jediní. Znojmo tedy počítá s tím, že se k systému k prvnímu červenci připojí. Obyvatelům Znojma by se tak cestování mělo jednak zjednodušit, ale i zlevnit,“ potvrdil místostarosta Znojma Jan Blažíček.

Překážkou pro jediný lístek na dopravu přestanou být i státní hranice. Integrovaný dopravní systém jižní Moravy se totiž začne už od července propojovat i s dolním Rakouskem. „Máme tam zahrnutou linku z Brna, přes Pohořelice a Hrušovany nad Jevišovkou až do rakouského Laa. Tato linka bude navíc navázaná na vlakové spoje ze Znojma, takže i odtud se lidé do rakouského městečka dostanou na jednu jízdenku,“ informoval vedoucí dopravního odboru IDS.

Představitelé Integrovaného dopravního systému vedou i další jednání, aby státní hranice mezi Českem a Rakouskem přestala být pro veřejnou dopravu bariérou.

„V dohledné době, i když asi ne hned od července, by se tak mohl napojit třeba Retz. Naopak není asi reálné, že bychom se připojili i na systém ve Vídni a okolí,“ dodal Horský.

Zcela nový uzel jihomoravského integrovaného systému vzniká už nyní u moravskokrumlovského vlakového nádraží. Lidé by tam měli najít především komfortnější autobusové zastávky. „Celková investice je třináct milionů. Vše bude připraveno na spuštění integrovaného dopravního systému do prvního července,“ sdělil jihomoravský krajský radní odpovědný za dopravu Jaroslav Pospíšil.