Od prosince, se začátkem platnosti nové smlouvy Jihomoravského kraje s Českými drahami, cestující přestanou průvodčí vídat a tyto vlaky dopravce obsadí pouze strojvedoucími. Vybavení vlaků pak doplní automaty.

Přepravní kontrolu včetně prodeje jízdních dokladů podle zástupců kraje zajistí ve vlacích Moravia zaměstnanci společnosti Kordis, jež se stará o hromadnou dopravu na jihu Moravy.

Cestujícím, kteří pojedou po jihu Moravy autobusem nebo vlakem, bude v budoucnu stačit ke koupi jízdenky platební karta. Automaty budou i na brněnském hlavním nádraží. Foto: Deník/Lucie Burianová
Snadnější cestování po jižní Moravě: postačí platební karta, jako už nyní v Brně

„Předpokládá se, že personál bude ve vozech v maximální možné míře. Nemusí se v nich však nacházet vždy. Navíc bude možné využít synergie s prováděním kontrol v autobusových linkách a práci kontrolních pracovníků více zefektivnit nebo jim umožnit začátky a konce směn v místech jejich bydliště," oznámil Petr Holeček z tiskového oddělení Jihomoravského kraje.

Tento model zajistí podle něj snížení nákladů i to, že pracovník Kordisu nebude muset zajišťovat vypravení vlaku a na kontrolu cestujících a prodej jízdních dokladů tak bude mít výrazně více času. „Kontrolu může provádět důsledněji," podotkl Holeček. Představitelé Jihomoravského kraje rozhodnutí zdůvodňují snahou o zefektivnění provozu.

„Kromě výběrových řízení na dopravce se jako vhodná cesta jeví i odstranění činností, které jsou díky moderní technice už nadbytečné. Jednou z nich je odbavení vlaku při odjezdu ze stanice. Odbourání těchto úkonů vlakvedoucích Jihomoravský kraj deklaruje už několik let," uvedl mluvčí Holeček. Soupravy Moravia mají kamerový systém umožňující přehled o dveřích i vozu před odjezdem.


Nahrává se anketa ...

České dráhy podle jejich mluvčí Vandy Rajnochové jako dopravce respektují rozhodnutí objednatele požadovat spoje bez vlakového doprovodu, tedy bez vlakvedoucích či průvodčích.

„Nicméně na základě zkušeností z provozování osobních vlaků bychom doporučili v případě vlaků linek S3, S2 a dalších operovaných kapacitními příměstskými jednotkami, aby byly s ohledem na bezpečnost a servis cestujícím vlakovým personálem doprovázeny," sdělila.

Rajnochová zmínila, že je třeba vzít v úvahu, že čtyřvozová jednotka Moravia má kapacitu 333 míst k sezení a vlak jede po hlavním železničním koridoru s vysokou frekvencí spojů a vysokými traťovými rychlostmi. „Směrem na Blansko se jedná o velmi frekventovanou, ale poměrně nepřehlednou trať s malými oblouky, kde jsou některé zastávky umístěny v oblouku," upozornila mluvčí.

Jihomoravský kraj si bere příklad z některých zahraničních zemí. Například Itálie, Rakouska nebo Švýcarska. „Tamní dopravci v regionální dopravě disponují i delšími jednotkami garantujícími bezpečnost automatickým otevřením dveří, pokud se mezi nimi nachází překážka, zamezením rozjezdu při nezavřených dveřích nebo kamerovými systémy nasměrovanými do prostoru dveří při jejich otevření a po jejich uzavření," srovnával Holeček.

Představitelé Jihomoravského kraje do budoucna předpokládají provoz vlaků bez vlakového doprovodu i na dalších linkách. „Za předpokladu, že to vozba umožňuje," doplnil Holeček.

Most je pouze jednosměrný, řidiči vyjíždějící z Lelekovic zde musí dávat přednost.
Most u Brna v havarijním stavu zbourají. Tisíce řidičů čeká dlouhá objížďka

Podle Rajnochové v kompetenci průvodčích není jen kontrola jízdních dokladů a odbavení cestujících. „Zároveň mají zodpovědnost za bezpečnost cestujících, podílejí se na výpravě vlaku, zpracovávají data potřebná pro jízdu vlaku, informují cestující o přípojích nebo případných mimořádnostech na trati nebo pomáhají při zajištění bezpečnosti lidí při mimořádných událostech," vyjmenovala Rajnochová.

Upozornila na nedávný případ z Olomouce, kde právě vlakvedoucí Českých drah organizoval evakuaci lidí z hořícího vlaku a dostal všechny cestující do bezpečí včas a bez vážných úrazů.

Od konce letošního roku budou v Moraviích, které jsou ve vlastnictví kraje, nově nainstalované také automaty. „Aktuálně nemáme od výrobce signalizovaný žádný problém, který by měl zprovoznění automatů ke konci roku zkomplikovat," vzkázal za Kordis ředitel Havlík.

  • Připomeňte si nehodu a následný požár vlaku v Olomouci
Zdroj: Policie ČR

Nové automaty budou také na železničních stanicích na jihu Moravy a v autobusech. Dohromady jich Kordis objednal 133. „Ve vlacích bude nejchytřejší zařízení – automat s velkou obrazovkou, který bude umět totéž co nádražní validátor, ale navíc umožní i koupi jízdenky celostátního tarifu a při cestě směrem do Kraje Vysočina i jízdenku tamního integrovaného dopravního systému," zmínil Havlík.

Na železničních stanicích na jihu Moravy umožní nové automaty koupi jízdenky prostým výběrem podle druhu, navíc i rychlou volbu cíle a případně i koupi jízdenky podle nalezeného spojení.

Záběry z dronu zachycují budování nových mostů v uzavřeném jízdním pásu ve směru na Prahu.
Rozšiřování dálnice D1 v Brně: staví dva nové mosty, první úleva bude na podzim

Navíc budou obsahovat aktuální odjezdy, mapu s polohou vozů a možnost nabíjet dopravní peněženku. „Se zahájením instalace počítáme v průběhu měsíce dubna. Aktuálně nejsme v tomto ohledu tlačeni žádným termínem, ale budeme rádi, když se s automaty cestující začnou seznamovat co nejdříve," podotkl Havlík.

U autobusů bude instalace automatů postupná. Zástupci Kordisu počítají s tím, že začnou linkou do Kuřimi. Má být spuštěna koncem dubna i s chytrými  funkcemi obdobnými jako v brněnské městské dopravě. Proti Brnu budou mít větší displej a jednodušší ovládání.