Zrušení železniční lokálky z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína připravují představitelé kraje. Linka je totiž prodělečná. Provoz má skončit v prosinci.

Hevlínským zastupitelům se to nelíbí, zvratu ovšem těžko dosáhnou. Krajský radní pro dopravu, Jaroslav Pospíšil, označil za neperspektivní i projekt obnovy železničního spojení přes hranici do Laa.

„Uvažujeme, že navrhneme obcím lepší dopravní řešení. Náš návrh ještě musí projít posouzením v orgánech kraje, nesouvisí přímo s vyjednáváním s Českými drahami,“ řekl radní Pospíšil.

Představa, že by měli do práce či do školy dojíždět autobusem, se některým cestujícím příliš nezamlouvá. „Ráno jezdí mezi šestou a osmou tři vlaky. Mladí s nimi jedou do školy a spousta lidí do práce. Všechny tři jsou úplně narvané. Říkáme vlaku „hevlínka“, už k nám patří. Na autobus se nám bude špatně zvykat,“ posteskla si Aneta Janušková z Hevlína.

Hevlínští zastupitelé dostali na stůl návrhy z kraje tento týden. „Podle údajů kraje stojí provoz linky ročně téměř tři miliony, výnos je tři sta tisíc. Autobusy by prý ročně vyšly na milion sedm set tisíc,“ uvedl místostarosta Jiří Dohnal.

Představitelům obce se chystané zrušení lokálky nelíbí. „Jsme zklamaní. Zastupitelé schválili požadavek, aby v každém případě zůstalo dopravní spojení přinejmenším stejné, jak co do času, tak i kapacity,“ dodal místostarosta.

Poukázal na to, že Rakušané přivedli elektrifikovanou trať až ke státní hranici a po letech vyjednávání začaly přípravy projektu obnovy zničené trati z Hevlína k hranici. „Teď se obáváme, že ze zrušené trati bude skládka a nakonec zloději vytrhají i koleje,“ podotkl Dohnal.

Krajský radní Pospíšil pochybuje i o obnově spojení s Laa. „Myslím, že to není dobře uvážený projekt. I memorandum drah, kraje a ministerstva dopravy, které se o něm zmiňuje, by bylo vhodné novelizovat,“ řekl radní.

Podle přednosty znojemské železniční stanice Pavla Karšulína by zrušení provozu mohlo k poškození trati přispět. „Po zastavení provozu se stává, že nastanou problémy, včetně nájezdů zlodějů. Není v silách drah kilometry dlouhé úseky stále hlídat. Na druhé straně zrušení lokálky nemá přímý vliv na projekt obnovy, pokud budou podepsány nutné mezistátní dohody,“ řekl Karšulín. Upozornil, že trať by v každém případě vyžadovala kompletní modernizaci.