Celkové náklady přesahují 6,6 miliardy korun, kraj na ně bude čerpat dotaci z Operačního programu Doprava Evropské unie ve výši pět a půl miliardy. „Protože je tradicí, že jsou vlaky nějak pojmenovány, rozhodli jsme pro názvy, které k jižní Moravě jednoznačně patří. Jsou to odrůdy vinné révy. Takže už po cestě do práce můžete jet třeba v Müllerce, Chardonnay nebo Merlotu,“ doplnil Grolich.

K dispozici bude celkem jednatřicet čtyřvozových vlaků s 333 místy k sezení a šest dvouvozových jednotek s 146 místy k sezení. Dosahují rychlosti až 160 kilometrů v hodině. „Jednotky jsou vybaveny novými pohodlnějšími sedadly připevněnými do boku vozidla. V kombinaci s uchycením sedadel do bočnic tak vznikl nový prostor pro zavazadla nebo případně i koloběžky. Ve vozech je také výrazně větší prostor pro kočárky a kola,“ popsal Petr Holeček z tiskového oddělení kraje.

U železničního nádraží v Židlochovicích nově vzniká protihluková stěna.
V Židlochovicích vzniká protihluková stěna. Má snížit hluk od vlakových souprav

Na toaletách je k dispozici přebalovací pult, součástí vozidla jsou odpadkové koše pro větší objem odpadu. Součástí je také klimatizace, Wi-Fi a zásuvky na 230 V i USB porty. Nově je řešený informační a kamerový systém. „Z důvodu zvýšení bezpečnosti se záběry z různých míst vozidla mohou náhodně promítat do displejů cestujícím i strojvedoucímu. Na displejích se pak občasně objeví i záběry z přední vnější kamery. Zajímavostí jsou okna prostupnější pro mobilní signál. Pravděpodobně poprvé v naší železniční i městské dopravě pak budou Moravie vybaveny defibrilátory, které mohou pomoci zachránit život při srdeční zástavě přímo ve vlaku,“ popsal Holeček.

Páteřní linky

Nové elektrické vlaky budou jezdit zejména na páteřních linkách - S2 (Křenovice - Sokolnice - Brno - Blansko - Skalice nad Svitavou - Letovice) a S3 (Níhov - Tišnov - Brno hl. n. - Vranovice - Šakvice - Hustopeče / Tišnov - Brno hl. n. - Židlochovice).

Cestování, vlaky, ilustrační foto.
Žďár se chce připojit k jihomoravskému systému dopravy, o Vysočinu zatím nestojí

S provozem začnou nejdříve České dráhy, od prosince 2024 pak přibyde dopravce vybraný ze soutěže. „V současné době probíhá schvalovací proces železničních vozidel na Drážním úřadě a do ukončení tohoto procesu nelze přesný termín nasazení vozidel s cestujícími předjímat, protože bude záležet na podmínkách rozhodnutí Drážního úřadu. Nicméně očekáváme, že v průběhu podzimu bude zahájen zkušební provoz s cestujícími,“ upřesnil radní pro dopravu Jiří Crha.

Nové vlaky mají zajišťovat dopravu další desítky let. „Kromě prvků komfortu, který zažijí cestující, je důležité také zdůraznit pohodlné pracoviště pro strojvedoucího a bezpečností prvky včetně zabezpečovacího zařízení ETCS, které se stává na našich tratích standardem,“ dodal prezident regionu CZ/SK Škoda Group Tomáš Ignačák.