Více než sto sedmdesát lidských životů si vyžádaly dopravní nehody na Znojemsku za posledních deset let. Nejvíce lidí umíralo na silnici ze Znojma do Brna. Jde o jednu z nejnebezpečnějších cest v republice. Léta jí nikdo neřekne jinak, než silnice smrti. „Ze statistik vyplývá, že na Znojemsku se stalo nejvíce nehod se smrtelnými následky kvůli rychlé jízdě.

Druhou hlavní příčinou smrtelných nehod je nesprávný způsob jízdy,“ řekla policejní mluvčí Lenka Drahokoupilová. Za tímto pojmem se skrývá především nepozornost řidiče. Třeba pokud telefonuje, nebo když nedodržuje bezpečnou vzdálenost. Jen vloni zemřelo na znojemských silnicích celkem devatenáct lidí.

Tlak na rozšíření silnice Znojmo – Brno zesilují představitelé měst a obcí. A to jak kvůli jejímu technickému stavu, tak i kvůli její rizikovosti. „Museli jsme se ozvat. Po našich silnicích jezdí čím dál víc kamionů. Rozšíření je nezbytné. Všechno stojí na tom, že kdosi vymyslel, že význam této silnice bude klesat. Význam a zejména provoz ovšem naopak trvale roste,“ řekl nedávno starosta Moravského Krumlova Jaroslav Mokrý.

Podle Jiřího Ruppa, ředitele brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic, neumožňují předpisy změnu silnice na tříproudou. „Odborníci poukazují na to, že normy umožňují jen tříproudé stoupací pruhy, ale ty na této silnici není důvod dělat. Ani dopravní zátěž není taková, aby ospravedlnila rozšíření,“ řekl Rupp. Podle jeho slov by opravy silnice smrti měly začít do dvou let. Černým písmem se do statistik nehodovosti zapsal rok 2001. „V tomto roce zemřelo při haváriích na Znojemsku šestadvacet osob.

Od roku 2001 jsme zaznamenali mírný pokles smrtelných nehod,“ upřesnila Drahokoupilová. Většina nehod, při kterých lidé umírali , se stala v sobotu, především ve dne. Nejméně pak řidiči na znojemsku tragicky bourali v pondělí. Zatím jedinou smrtelnou nehodu eviduje policie v letošním roce. Zahynula při ní osmapadesátiletá řidička.

Kříže u znojemských silnic

25. 7. 2002, Silnice Znojmo – Brno, Dyjská křižovatka
Na Dyjské křžovatce se v ranních hodinách střetl autobus s osobním autem. Autobus vylétl ze silnice, přerazil betonový sloup a převrátil se na bok. Znojemská nemocnice tehdy ošetřila čtyřiačtyřicet lidí. Po operaci vážným zraněním podlehla třiadvacetiletá K.T

10. 4. 2003, Silnice mezi Znojmem a Chvalovicemi, Vrbovecká křižovatka
Kříž připomíná tragédii u Vrbovce. Šestapadesátiletý vinař J.Š. přecházel přes silnici první třídy na křižovatce u Vrboveckých sklepů. Procházel mezi kolonou a srazilo jej auti jedoucí vysokou rychlostí z protisměru. Chodec byl na místě mrtev.
11. 8. 2006,Silnice Znojmo – Brno nedaleko odbočky na Bantice
Dvaadvacetiletý motorkář Z.B. jel na své Kawasaki do Lechovic. Nezvládl řízení a narazil do Seatu. Od něj se odrazil do protisměru a narazil do dodávky Renault. Řidič motocyklu zemřel na místě, jeho spolujezdec se zranil lehce. Vážně zraněn byl i řidič dodávky.
20. 4. 2007, Silnice druhé třídy mezi Vracovicemi a Lesnou
Tragický byl páteční dubnový večer. Po čelní srážce Peugeotu a Renaultu zůstali v Renaultu, který skončil na střeše, dva bratři Martin S. a Michal S. Ani jeden nehodu nepřežil. Těžce zraněni byli řidiči obou aut a také spolujezdec v Peugeotu.

23. 5. 2007, Silnice druhé třídy mezi Jaroslavicemi a Hrádkem
Rychlou jízdu na svém motocyklu nezvládl sedmadvacetiletý J.H. z Jaroslavic. Při projíždění levotočivé zatáčky mezi mostem přes mlýnský náhon a Dyjí vyjel mimo silnici a narazil do betonové skruže. Utrpěl vážná zranění, kterým na místě podlehl.