S novým jízdním řádem začne od neděle cestujícím v Moravském Krumlově sloužit nové autobusové nádraží. Linkové spoje se z hlavního náměstí na právě dokončený terminál přesunou po desítkách let. Pro náměstí chystají představitelé města projekt rozsáhlé opravy.

„Od neděle začne nádraží fungovat v režimu takzvaného předčasného užívání, což je svým způsobem zkušební provoz,“ sdělil starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina. Na terminál u řeky Rokytné budou jezdit všechny linky projíždějící Krumlovem.

Společnost KORDIS, která organizuje krajský systém veřejné dopravy, oznámila, jaké změny od neděle chystá. „Na náměstí budou zřízeny provizorně pouze dvě označené zastávky, jedna pro směr k nádraží a druhá směrem k parku. Protože kapacita zastávek bude omezená, u většiny linek dojde k časovým posunům a některé na náměstí nebudou zajíždět vůbec,“ sdělila společnost v letáku zveřejněném na městském webu. S dalšími přechodnými změnami musí cestující počítat po zahájení oprav průtahu městem. Silničáři s nimi začnou zřejmě na jaře.

„Nové nádraží jsem ještě neviděl, kolegové mají v Krumlově brzy jednání. Obecně předpokládám, že zejména pro cestující bude zřízení samostatného nádraží znamenat jednodušší cestování,“ sdělil ředitel Znojemské dopravní společnosti Psota Petr Chadim.

Důležitou změnu vidí v dokončení nádraží starosta Tomáš Třetina. „Je to základní předpoklad k tomu, abychom mohli dokončit přípravu projektu oprav náměstí. Chceme aby náměstí bylo místem setkávání a ne prostranstvím pro parkování autobusů,“ vysvětloval starosta.

Radnice chce po rekonstrukci omezit dopravu tak, aby auta jezdila jen po průtahu. Navázat má pěší zóna či zřízení klidové oblasti před hotelem. „Investovat ovšem musíme s rozumem. Do devadesátimilionového projektu se můžeme pustit, pokud získáme dotace a také tehdy, až to dovolí městská kasa. Odhaduji, že příslušnou žádost bychom mohli podat v roce 2012,“ upřesnil starosta.

Nové nádraží začali dělníci stavět na jaře. Většinu z celkových dvaatřiceti milionů korun, které stavba stála, město získalo z evropských fondů.

Nové autobusové nádraží začalo od prvního září sloužit po letech nebezpečného a nepřehledného provizoria také ve Znojmě. „S tím, co předcházelo, nemůžeme nové nádraží vůbec srovnávat. První zkušenosti jsou pozitivní,“ uvedl ředitel Chadim.

S novým nádražím jsou po roce fungování spokojeni i v Miroslavi. Městu a cestujícím ale stále chybí projekt přestupního uzlu u vlakového nádraží při státní silnici na Brno.

„Zatím pořád jednáme alespoň o dočasné variantě menšího přestupního stanoviště u křižovatky na Jiřice. Jsme v kontaktu s projektanty i silničáři. Konkrétní termíny ovšem ještě neznáme,“ upozornil starosta Miroslavi Augustin Forman.

Definitivní přestupní zastávka má vzniknout až v souvislosti s celkovou opravou silnice číslo I/53. Na chystané stanoviště s několika zastávkami a čekárnami by měly zajíždět autobusy z obou směrů. „Jednak proto, aby měli cestující pohodlnější přestupování, ale také pro omezení nebezpečného přebíhání frekventované silnice,“ vysvětlil starosta.