O statisíce korun přichází kvůli chybám a nedotažené stavbě stánku u autobusového nádraží znojemská městská kasa. Podle výsledků kontroly správce evropských peněz navíc stavební firma vyúčtovala skoro čtyři sta tisíc za stromy, které vůbec nevysázela. Podle radnice město o vyplacenou dotaci nepřijde.

„Při kontrole z Regionálního operačního programu v závěru loňského roku vyšlo najevo, že zhotovitel stavby, společnost VHS, vyfakturoval městu téměř tři sta osmdesát tisíc za stromy, které nebyly vysázeny, a ani vysázeny být neměly. Stromy nebyly v projektové dokumentaci, ale byly v rozpočtu, který byl součástí zadávací dokumentace,“ sdělila mluvčí znojemské radnice Renáta Bártová.

Podle informací Znojemského deníku Rovnost měla firma do faktury napsat sumu za osmdesát stromů, vysadila jich však jen deset. Radnice již firmu vyzvala, aby jí na příslušnou firmu vystavila dobropis.

Zjištění kontrolorů udivilo bývalého místostarostu Jana Blažíčka, který se projektu terminálu věnoval. „Pokud vím, projekt skutečně obsahoval kolem deseti či dvanácti stromů, mimo to město ještě zařizovalo přesazení dalších stromů, které rostly před nádražím,“ poznamenal Blažíček.

Padesát tisíc měsíčně

Městskou kasu navíc stále zatěžuje další problém spojený se stavbou nádraží. Město totiž nechalo strhnout stavbu lemující staré a fakticky neužívané nádraží. S některými majiteli pak dohodlo buď poskytnutí náhradních prostor, nebo úhradu ušlého zisku do postavení náhradních stánků.

„Podle smlouvy uzavřené za minulého vedení musí město hradit ušlý zisk bývalým nájemcům pozemků, jejichž provozovny musely ustoupit stavbě nového nádraží. Město dvěma provozovatelům platí náhradu ušlého zisku za každý den, kdy nemohou provozovat svou živnost. Měsíčně jde za oba asi o padesát tisíc korun,“ uvedla Bártová.

Stánek zatím nestojí, protože příslušný pozemek je zatím v majetku Českých drah. Stavaři na něj položili pouze základovou desku, zřejmě ovšem porušili stavební předpisy. „Na desku město získalo územní rozhodnutí. Zhotovitel ji ovšem na pozemek umístil bez písemného souhlasu města a aniž by měl platné stavební povolení,“ přiblížila problém mluvčí.

Bývalý místostarosta nad chybami a komplikacemi kolem stavby stánků vyjádřil podivení. „Z práce na různých projektech vím, jak pečlivě jsou Evropskou unií kontrolovány. Překvapuje mě, že by takové problémy přes kontroly prošly,“ poukázal Blažíček. Desku museli podle něj stavaři položit kvůli statickým problémům na sousední budově v majetku Českých drah. „Pochybuji o tom, že by si firma při takové stavbě dovolila postupovat bez souhlasu,“ dodal Blažíček.

Potvrdil, že město uzavřelo smlouvy se dvěma stánkaři. „Jeden dostal náhradní prostor. S druhým prodejcem jsme se dohodli na úhradě ušlého zisku. Byl vlastníkem řádně zkolaudované provozovny, jinou možnost jsme neměli. Pokud vím, jednalo se asi o částku třicet tisíc měsíčně,“ uvedl bývalý místostarosta. Současně odmítl odpovědnost za to, že stánek dosud nestojí. „Od voleb a našeho odchodu z radnice uplynulo půldruhého roku a nevšiml jsem, že by nové vedení stavělo a otevíralo něco jiného, než projekty, které jsme připravili my,“ rýpl si Blažíček s tím, že tehdejší vedení města plánovalo stavbu začít v zimě nebo na jaře po dokončení terminálu.

Město zatím jedná s Českými drahami o převodu pozemku. „Město má pozemek řádně pronajatý s tím, že po stavbě náhradní prodejny dojde k prodeji. Příslušnou žádost České dráhy již obdržely a nyní ji zpracovávají,“ uvedla regionální mluvčí drah Karolína Šubová. Se stavbou dráhy vydaly souhlas již v roce 2009 v rámci územního řízení. K prodeji nyní dráhy zpracovávají příslušné technické složky.