Letošní maturity na jihu Moravy: bez známek. Problémem budou praktické předměty
/ANKETA/ Nejistota. Takové je slovo pro stav, které nyní zažívají jihomoravští maturanti a jejich vyučující. Jak přesně totiž budou vypadat v pořadí již druhé covidové maturity totiž zatím není známé. V jedné novince si už ale mohou být jistí. „Společnou státní část maturit nově tvoří pouze didaktické testy, které nebudou hodnoceny známkou, ale sdělením, zda žák uspěl či neuspěl,“ připomněla mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.
Další podrobnosti ohledně maturit se středoškoláci dozví koncem ledna. „Ministr školství Robert Plaga na svém instagramovém účtu oslovil maturanty, aby zjistil, jak situaci vnímají. Jejich názory budou jedním z podkladů pro debatu s řediteli škol, učiteli a školskými asociacemi. Finální rozhodnutí padne v týdnu od 25. ledna,“ zmínila Lednová.
Názory na novinku v podobě slovního hodnocení jsou rozporuplné. „Je naprosto zbytečné, abychom používali označení uspěl a neuspěl. Samozřejmě můžeme polemizovat o tom, jestli jednička je skutečně jedničkou na všech školách, nicméně si myslím, že kdybychom zůstali i klasického hodnocení, vůbec nic by se nestalo,“ uvedl ředitel brněnské střední školy Olomoucká Zdeněk Pavlík.
Ze slovního hodnocení je rozpačitá maturantka Ludmila Rousová z gymnázia Slovanské náměstí v Brně. „Nerozumím, proč se tak ministerstvo rozhodlo. Výsledná známka bude záviset pouze na hodnocení našich zkoušejících u ústní zkoušky, což zvyšuje nerovnost podmínek,“ řekla.
Současná covidová situace podle ní způsobila, že maturita se letos stala výzvou. A připravenost každého z maturantů bude hodně individuální záležitostí. „Nemyslím si, že máme rovné podmínky. U maturity ale musí nejvíce práce odvést student samotný. A ten, který letos odmaturuje, prokáže svou houževnatost a schopnost odvést dobrou práci i v nezvyklých podmínkách,“ uvedla maturantka.
Největšá riziko: praktická zkouška
Ani ředitelé škol se maturitní zkoušky z teoretických předmětů neobávají. Problém však podle nich může nastat u praktických předmětů a věří, že ministerstvo ještě podmínky letošních maturit upraví. „Příprava na maturitní zkoušku je individuální záležitostí každého studenta a závisí především na jeho přístupu. Online výuka může téměř v plné míře nahradit teoretickou výuku. Největším rizikem bude zřejmě praktická zkouška. Online výuka zde prezenční výuku plně nenahradí,“ poznamenal ředitel Střední školy strojírenské a elektrotechnické Brno-Trnkova Roman Moliš.
Podobný názor má i Pavlík. „Trošku předpokládám, že bude možnost upravovat maturitní zkoušky, protože teď jsme v situaci, kdy by měly běžet podle klasických standartů. Nicméně součástí našich odborných předmětů jsou i praxe a naši maturanti, kteří mají praxi třeba až ve čtvrtém ročníku, neměli v podstatě téměř žádné možnosti si ozkoušet stroje, připravit výrobky. V loňském roce jsme to řešili tak, že se končilo projektem konkrétních výrobků a upouštělo se od samotné výroby. Myslím si, že by to bylo rozumné i v letošním roce. Otázkou ale je, jak dokonale pak budou maturanti připraveni na vstup na trh práce," poznamenal Pavlík.