ZNÁTE DĚRAVÉ SILNICE NA ZNOJEMSKU? NAPIŠTĚ NÁM O NICH DO DISKUZE POD ČLÁNKEM!

Jako na horách. Tak si mohli připadat řidiči, kteří minulý týden mohli potkat sněhovou frézu silničářů na silnicích mezi Chvaleticemi a Bítovem. Zima sice ještě neskončila, už nyní však silničáři pomalu počítají náklady, které letošní údržba silnic na Znojemsku spolykala. Kvůli většímu množství sněhu bude celková suma na údržbu asi o třetinu vyšší, než vloni.

„Přestože zatím nemáme vše spočítáno, odhadujeme už nyní asi o třetinu vyšší výkony v porovnání s loňskou zimou,“ sdělil šéf znojemských silničářů Zdeněk Komůrka.

Loňská zima spolykala na údržbu a čištění silnic přibližně pětadvacet milionů korun. „Spotřebovali jsme tři tisíce tun soli a šest tisíc tun inertního materiálu na posyp silnic,“ vypočítal Komůrka.

Podle jeho slov spočívala převážná většina zimní údržby silnic druhé a třetí třídy, které mají silničáři na starosti, v odstraňování sněhu ze silnic. „Letošní zima přinesla větší spad srážek než poslední dvě zimní období. Vlivem větru se mnohdy tvořily jazyky a závěje,“ nastínil Komůrka.

V období, kdy se teploty zvyšovaly docházelo přes den k tání sněhu. „V noci pak přimrznul a vytvořila se námraza a zmrazky,“ přiblížil Komůrka. Odborníci varují, že podobný stav bude trvat i v následujícím období.

„Předpokládáme, že tato zima bude srovnatelná se zimou v letech 2005 - 2006. Právě kvůli zvýšení zimní údržby a především kvůli navýšení spotřeby posypového materiálu bude jak finančně, tak časově náročnější i provádění jarních úklidových prací,“ dodal Komůrka.

Havarijní stav

Silničáři najezdili vloni při údržbě silnic regionu celkem dvaačtyřicet tisíc kilometrů.

Na nejvytíženějších silnicích se výtluky a další poškození po zimě projevují již v těchto dnech. V havarijním stavu je část silnice v obci Kasárna na hlavním tahu ze Znojma do Jihlavy. Tradičně velmi špatná je silnice číslo padesát tři ze Znojma do Brna u Lechovic. „Ve čtvrtek jsme přímo na místě zjišťovali poškození vozovky. V obou místech je stav silnice havarijní,“ ohodnotil aktuální situaci dopravní inženýr Jiří Lattner. „Na silnici dáváme upozornění na havarijní stav. V Lechovicích je rychlost omezena na šedesát kilometrů v hodině, v Kasárnách dokonce na třicet,“ informoval Lattner.

Přitom silnice přes Lechovice je dlouhodobě nejzatíženější v regionu. Ulevit by se jí mohlo až výstavbou obchvatu. Jeho projekt však komplikují majetkoprávní vztahy.

„Nechce se mi už vyjadřovat. Pořád se jen mluví a nic se neděje,“ uvedl již dříve Jaroslav Kroutilík. Částečně také přes jeho pozemky je zatím obchvat naplánovaný. S Ředitelstvím silnic a dálnic dlouhodobě jedná. „Svoje požadavky neměním. Obchvat by měl vést mezi Lechovicemi a obcí Práče. Je to přímka,“ dodal Kroutilík.

Díry objeví na jaře

Podle odborníků se poškození cest na silnicích druhé a třetí třídy projeví teprve asi až za čtrnáct dní. „Tyto silnice jsou méně zatížené, takže teprve v březnu zjistíme, kam budeme muset vyrazit na opravy nejdříve,“ řekl Komůrka.

Poškození silnic se podle něj v jarních měsících ještě zvýší. „Průběžně provádíme provizorní vysprávky, definitivní opravy zahájíme s nástupem teplého počasí,“ uzavřel Komůrka.