Až dvanáct tisíc korun navíc měl jen za spotřebu studené vody v jedné sezoně zaplatit Jaroslav Stehlík ze Znojma. Muž obývá s rodinou dvoupokojový byt v domě s přibližně padesátkou bytů. Prudké zvýšení nákladů za vodu jej rozčílilo. „Tady někde v baráku se ztrácí voda a byťák skoro tisíc kubíků, které zmizely, jednoduše rozpočítal na nájemníky,“ zlobil se Stehlík.

Podle muže se nájemníci už vloni podepisovali pod stížnost, kterou adresovali Správě nemovitostí města Znojma. „Nesouhlasíme s fakturovanou cenou studené vody a náklady vody na ohřev. Zjistili jsme, že stav hlavního vodoměru za rok 2009 byl 2604 krychlových metrů, kdežto celkový součet stavu všech vodoměrů v jednotlivých bytech činil jen 1773 kubíků. Je zde tedy rozdíl 831 kubíků vody. Ten byl naúčtován všem uživatelům bytů, aniž bylo zjištěno, kam zmíněných 831 kubíků vody zmizelo,“ napsali ve stížnosti nájemníci bytového domu. Stížnost visela ještě včera ve zmíněném domě.

Pozornost ostatních obyvatel domu připoutal jeden z bytů ve střešní nástavbě. Jeho poslední nájemníci se v něm, podle sousedů, téměř dva roky neukázali. Na poštovní schránce se jménem Fialovi Švancara visela ve středu igelitová taška, naprosto přeplněná nedoručenými zásilkami. Na dveřích opuštěného bytu byl k vidění vzkaz exekutora pro Janu Fialovou. Exekutor oznamuje, že klíče od bytu si může vyzvednout na městské policii.

Uznal chybu

Podle ředitele správy domovního fondu byl právě tento byt kamenem úrazu. „Na základě informací od ostatních nájemníků jsme za asistence policie byt otevřeli a zjistili, že na toaletě skutečně protéká voda. Potvrdilo se tak podezření nájemníků, že navýšení spotřeby vody bylo způsobeno právě kvůli tomuto bytu,“ sdělil ředitel správy Lubomír Šeda. „Peníze, které ostatní nájemníci za studenou vodu zaplatili navíc, správa domovního fondu samozřejmě vrátí,“ slíbil Šeda.

Nájemníci jsou však s rychlostí a způsobem, jakým správa domovního fondu celou věc prošetřovala, nespokojeni. „Osobně jsem se na správu fondu obrátil ihned po vyúčtování v létě loňského roku. Na moji stížnost pak reagovali ostatní nájemníci domu, kteří se ke stížnosti připojili. Lidé z byťáku pak přišli, přeměřili hlavní vodoměr a výsledkem byla zpráva, že je vodoměr v pořádku,“ popsal vývoj událostí další z nájemníků Štefan Nemčok.

Jak dlouho tekla?

Podle Nemčoka až opakované stížnosti nájemníků donutily správce bytů k intenzivnějšímu hledání závady. „Nakonec tedy zjistili, že v jednom z bytů, který delší dobu nájemník neužívá, protéká nepřetržitě voda na záchodě. Jak dlouho, to lze těžko odhadnout,“ dodal Nemčok.
Další cestu k řešení, než jen stížnost na správu, využil Stehlík. „Nedávno jsem veškeré podklady předal na radnici Ludvíkovi Hekrlemu. Teď jen čekám, jak se vše vyvine,“ uzavřel muž.

Sdělení k nadměrné spotřebě vody v domech Pražská 63 B-E

Na základě zjištění nadměrné spotřeby vody v domech Pražská 63 B-E po zpracování vyúčtování firmou Ista ČR (cca konec března 2010) byla provedena s pracovníky B.Ú. a Vodárenské a.s. kontrola hlavního vodoměru, kontrola rozvodů vody od hlavního přívodu v šachtě u paty domu až po rozvody vody v domě k bytům. Dále byla provedena pracovníky Znojemské tepelné společnosti kontrola stavu podružného vodoměru v boilerovce. Z důvodu nezjištění žádného černého odběru a ani úniku vody bylo provedeno vyúčtování (květen 2010). Na Vodárenskou a.s. byla podána žádost o přezkoušení hlavního vodoměru květen 2010 (repasé hlavního vodoměru 22.10.2008) – dle sdělení VAS se hlavní vodoměry zasílají na státní zkušebnu v Solnici 1x měsíčně.

Hlavní vodoměr byl demontován dne 9.6.2010. Vyjádření ze státní zkušebny bylo zasláno 24.6.2010 na VAS se stanoviskem, že hlavní vodoměr splňuje požadavky stanovené certifikátem. Následně bylo toto vyjádření zasláno na SNMZ. Reklamace k vyúčtování byla zaslána na SNMZ dne 14.5.2010, na kterou odpovídal ekonomický úsek, po zaslání osvědčení bylo opět zasláno nájemníkům domů, že nebyl zjištěn únik vody a ani černý odběr. Po dalších ústních i telefonických reklamacích nájemníků byla opět provedena kontrola celého rozvodu vody včetně hlavní přípojky, prověřena možnost neoprávněného napojení Katastrálního úřadu, a to za účasti – Pražská 63 C, dále prověření rozvodu vody z boilerovky.

K opětovné reklamaci nájemníků (11.10.2010) odpověděl pracovník SNMZ s konstatováním, že poslední možností je výměna podružných vodoměrů v bytech a zároveň kontrola, zda není s vodoměry manipulováno. Jedná se o repasé vodoměrů, které si hradí nájemci jednotlivých bytů dle vyhlášky č 258/95 Sb. (cena 1 ks 498,- Kč). Na základě dopisu nájemníků ze dne 23.11.2010 byla na B.Ú dohodnuta výměna po odečtech provedených dne 8.12.2010 na den 15.12.2010. Na základě oznámení nájemníka předmětného domu bylo dne 7.1.2011 provedeno otevření bytu č.10, Pražská 63 B za účasti Policie ČR. Bylo zjištěno, že na toaletě protéká voda.

Po celou dobu činila SNMZ kroky směřující ke zjištění chyby a prováděla přezkumy měřičů. Byt, ve kterém protékala na toaletě voda, byl zapečetěn a ze strany Policie ČR byl do bytu odmítnut přístup, neboť zde probíhala exekuce. V těchto případech se běžně byt otevírá za asistence Policie ČR pouze při podezření na ohrožení života osob.

Pracovníci SNMZ tedy učinily všechny možné kroky pro vyřešení problému. I přesto, že problém nebyl zapříčiněn SNMZ, se všem nájemcům domu omlouváme. Sdělujeme, že bude provedeno přeúčtování na jednotlivé byty a chybně zúčtované položky budou odečteny od vyúčtování za rok 2010, které bude SNMZ zasílat v květnu 2011.


Mgr. Jana Antošová
vedoucí majetkového odboru