Starý maďarský hydrobus se zatím hladiny vranovské přehrady nedotkl. I ze včerejška na dnešek nocoval ještě na odstavném parkovišti v Lesné. Další cestu k pláži mu zakázala policie. Majitel lodi totiž dosud nemá všechna povolení, která by jej opravňovala ke spuštění lodi na hladinu.

O úterním transportu lodi, pocházející údajně ze slovenské přehrady Gabčíkovo – Nagymárosa, se úředníci vodoprávního úřadu, ale i z Povodí Moravy či Státní plavební správy dozvěděli jen pár hodin před jeho uskutečněním. Stávající rejdař na vranovské přehradě musel přitom nejrůznější povolení oběhávat zhruba půl roku dopředu. Ani včerejší jednání majitele lodi Martina Balíka se Státní plavební správou a Povodím Moravy nepřinesla jasný výsledek, kdy loď bude moci na hladinu.

„Společně hledáme řešení a jistě dojdeme do zdárného cíle,“ komentoval stručně jednání Martin Balík. Temín neznali ani samotní úředníci. „Provozovatel musí ještě dodat certifikát od českého lodního a průmyslového registru, že ta loď je v pořádku. To je poslední doklad, který mu chybí k tomu, abychom mu povolili umístit loď na vodní hladinu. Jakmile tento doklad budeme mít, spuštění povolíme,“ řekl zástupce ředitele přerovské Státní plavební správy Tomáš Ostrčil.

Vůbec první jednání s Martinem Balíkem má za sebou i Povodí Moravy. „Dnes proběhlo jednání, na kterém jsme se se Státní plavební správou dohodli, že když oni vydají povolení, nemáme ani my problém pustit loď na vodu. Podobnou situaci, jako nyní nastala, ale nelze řešit tak, že na pozemek, který mi nepatří, navezu panely a budu chtít přes ně dát loď na vodu. V žádném případě ale nechceme bránit podnikání na Vranově a jsme připraveni dále jednat,“ sdělil ředitel Závodu Dyje Povodí Moravy Richard Klement.

Určit jakýkoliv bližší termín, kdy by loď mohla být spuštěna na vodu, však odmítá. „Zatím ani nevíme, co podnikatel s lodí na Vranově zamýšlí. Chceme si tedy počkat i na podnikatelský záměr a vytyčit nějaké mantinely. Všechno je ale řešitelné. Zatím však na stole nic nemáme. Jestli ale bude loď spuštěna na vodu třeba už tento týden, to si netroufnu odhadnout,“ dodal Klement.

Podle něj by měl Balík nejprve připravit podnikatelský záměr, na základě kterého bude jasné, kde by měla loď sjet na vodu nebo kde bude kotvit, aby nedošlo k ohrožení osob či samotného vodního díla. „Pokud toto všechno předloží, nic nebrání tomu, abychom dali souhlas. V rámci vymezených pravidel nechceme nikomu bránit v podnikání,“ zopakoval ředitel Závodu Dyje.

Alespoň trochu konkrétní byl Jaromír Mička. „Majitel lodi slíbil, že do deseti dnů budeme mít na stole jeho záměr. V té době to bude jen záměr. Záležet bude na jeho naplnění, stejně jako u předchozích rejdařů. Bude muset mít domluvené pozemky na ukotvení můstků, zimoviště, čerpání paliva a další věci. Zatím to totiž nevypadá, že by došlo k nějaké shodě se stávajícím provozovatelem lodní dopravy na Vranově. Řádově si ale myslím, že loď bude spuštěna spíše během dnů, než týdnů,“ řekl vedoucí odboru životního prostředí znojemského městského úřadu Jaromír Mička.

To je ale diametrálně jiná doba, než jakou musel před spuštěním lodí na vodu čekat na nejrůznější povolení současný provozovatel lodí na Vranově. „My jsme museli absolvovat asi půlroční schvalování na nejrůznějších úřadech, kde se řešil každý detail. To, co se děje teď, nechápu. Pro dalšího rejdaře tu není místo,“ řekl spolumajitel Lodní dopravy Vranov Jiří Čurda.

Jeho firma svezla vloni na přehradě asi šedesát tisíc lidí. „Letos to bude o něco méně. My sami jsme uvažovali o tom, že bychom přidali třetí loď. Ale to až v případě, kdy to bude skutečně potřeba,“ doplnil Čurda.