Ekologická daň, kterou by měli od ledna zaplatit majitelé starších aut při jejich prodeji, je likvidací pro majitele veteránů. Tvrdí to alespoň majitel znojemského Muzea motorismu Jan Drozd.

„To, co zákonodárci vymysleli, je katastrofa. Opravdu nemáme možnost se vyhnout naší likvidaci. Stát jen pomáhá automobilkám prodávat nová auta, ale na veterány vůbec nemyslí,“ uvedl Drozd.

Podle jeho slov chybí v novém zákoně výjimka pro veterány. „Když budu chtít příští rok prodat deset veteránů, měl bych zaplatit o sto tisíc korun víc za tuto daň,“ rozčílil se Drozd.

Při prodeji vozu by ekologický poplatek od tří do deseti tisíc korun měli, podle typu vozidla, platit prakticky všichni majitelé aut vyrobených před rokem 1999. „Takže například i při prodeji starší Felície z roku 1992 bude muset její majitel zaplatit státu ekologickou daň deset tisíc korun. Například Favority, které se dnes prodávají v bazarech za pět tisíc korun, proto už nemají prakticky žádnou hodnotu,“ řekl vedoucí odboru dopravy Pavel Liška.

Právě změny v zákonech přinutily stovky majitelů aut a motorek urychleně jednat.

Kromě převodu a prodeje staršího auta bude totiž nevýhodné i jeho samotné vlastnictví. Lidé by totiž měli platit i za vrak, odstavený na zahradě. Pokud totiž přestanou platit povinné ručení, čeká je trest. Například u osobního auta, s objemem motoru do osmnácti set padesáti kubických centimetrů, jde o pokutu padesát korun za každý den, po který nebude od prvního ledna příštího roku zaplaceno povinné ručení.

V budově městského úřadu na Pražské ulici se tak už od půl sedmé ráno tvoří několik dnů nekonečné fronty lidí. „Řádově jde o tisíce lidí, kterých se změna registrace motorových vozidel týká,“ řekl vedoucí odboru dopravy.

Žadatelé stojí v dlouhých frontách uvnitř, ale také před budovou úřadu. „Potřebuji odhlásit auto, které jsem dal na likvidaci a navíc po dědictví řeším změnu vlastníka malé motorky, kterou jsem prodal,“ řekl Oldřich Hráček.

Před sebou měl ještě hodiny čekání. „Když jsem přišel, hodinu jsem čekal jen na lístek. Přede mnou je asi osmdesát lidí se žádostí o změnu vlastníka a padesát na odhlášení. Takže zajdu zatím na poštu, protože mám několik hodin času,“ dodal Hráček.

Podle úředníků začal nápor na přepážky v době, kdy se řidiči dozvěděli o novele zákona o pojištění a o likvidaci motorových vozidel. Majitelé odhlašují staré stodvacítky, Favority, ale také třeba Volhy a další auta nebo motorky.

„Mnohdy ti lidé auta fyzicky už dávno nemají, jen papírově, a to právě na registru. Kancelář pojistitelů jim pak naplánuje pokutu dvacet až tři sta korun za den, což je obrovská částka. Je to ale problém konkrétních vlastníků. Zákon nově stanovil regule, že buď bude vozidlo vyřazeno z registru, nebo se za nevyřazené auto bude platit penále. Proto se lidé aut rychle zbavují,“ přiblížil Liška.

Přepážky na odboru dopravy mají otevřeno v pondělí, ve středu a v pátek od půl sedmé ráno do pěti hodin odpoledne.

ANKETA: Proč jste přišli na registr vozidel až teď?

Jaroslav Poláček (učeň, 19 let, Vratěnín): "Mám patnáctiletého Peugeota čtyřistapětku a teď jsem tady kvůli přepisu. Bohužel jsem musel počkat, až mi přijde technický průkaz, takže jsem dříve nemohl přijít. Ty fronty tady, to je ale opravdu strašný."

Oldřich Hráček (voják, 28 let, Višňové): "Potřebuji odhlásit auto, které jsem dal na likvidaci. Po dědictví řeším i změnu vlastníka malého motocyklu, který jsme prodali. Byl jsem tu už před čtrnácti dny a stál jsme tu jen hodinku. Dnes jsem hodinu čekal na lístek. Přede mnou je asi osmdesát lidí."

Petr Auer (obchodní zástupce, 30 let, Citonice): "Já zastupuji firmu a potřebuji odhlásit pět aut. Jsem tady asi dvě hodiny a předem mnou je čtyřicet lidí, takže to vypadá na další dvě hodiny. Jsem tu ale pracovně, takže to budu muset vytrpět. Ten blázinec je speciálně kvůli novinkám."