Osm set tisíc korun rozdělí mezi tři lokální média znojemská radnice. Městští radní schválili smlouvy o poskytnutí služeb s rádiem Blaník a týdeníky Znojemsko a Znojemský týden. Zástupci radnice i týdeníků říkají, že jde o obchodní vztah.

Podle odborníků na regionální média však může jít minimálně o neúčelně vynaložené peníze. „V momentě, kdy má radnice vlastní periodikum, které navíc zdarma rozdává do všech domácností ve městě, může být placená inzerce v soukromých novinách poněkud neúčelně vynaloženou investicí. Je ovšem pravda, že jde o ryze obchodní vztah, který by na novináře příslušných novin neměl mít vliv. Dá se to ale vysledovat podle toho, jak informují o různých kauzách,“ podotkl asistent katedry mediálních studií a žurnalistiky Masarykovy univerzity Rudolf Burgr.

Například v případě změny systému dopravy a parkování v centru města psal jak Znojemský deník, tak jihomoravská příloha Mladé fronty Dnes o nárůstu počtu aut v historickém středu města. Dlouhodobým cílem radnice je přitom dopravu v centru uklidnit.

Například týdeník Znojemsko ale o problému, o kterém navíc na radnici proběhla oficiální tisková konference, neinformoval. Naopak. Jen pár dnů předtím přinesl názor starosty Petra Nezvedy, kde mimo jiné doslova říká: „Po zavedení nového systému organizace dopravy a systému parkování došlo v centru města k předpokládaným pozitivním jevům. Snížila se intenzita dopravy a díky zvýšení cen došlo také ke snížení počtu parkujících vozidel.“

Představitelé regionálních médií svou nezávislost brání.

„Funguje to tak už několik let. Nejde o žádný příspěvek, ani dotace, je to platba za službu. Protože ji město využívá několik let a je spokojeno, nabídli jsme ji i letos. Cenu jsme stanovili mimo ceník, sazba je pod polovinou ceny pro komerční inzerci,“ řekl ředitel společnosti vydávající týdeník Znojemsko Jaroslav Šufajzl.

Úvahy, že by kontrakt s městem mohl noviny ovlivnit, Šufajzl odmítá. „Nemyslím, že by naše firma, která operuje s milionovými obraty, mohla být ovlivněna dvě stě osmdesáti tisíci, které nám město schválilo. K tématu byla i velká diskuse na našem webu, kde jsem se to snažil několikrát vysvětlit,“ dodal Šufajzl.

Podobně mluvil i zástupce dalšího týdeníku. „Dali jsme si do podmínek, že město nebude smlouvu vázat na jakékoliv podmínky, které by mohly omezit svobodu našeho psaní,“ řekl šéf novin Zbyšek Dřevojan. Smlouvu s městem, na sto osmdesát tisíc, bude uzavírat teprve podruhé. „Nové vedení města má jiný přístup, chce komunikovat se všemi médii,“ podotkl Dřevojan.

„Důležité je v první řadě to, aby šlo o zcela transparentní vztah a aby byl prostor, který si radnice v médiích koupí řádně označen jako inzerce,“ uvedl Jaroslav Čuřík z Institutu regionální žurnalistiky. K ovlivňování médií prostřednictvím podobného nákupu inzerce se staví skepticky.

Podle místostarosty Mariana Keremidského je cílem smluv rozšířit různých informací lidem v celém regionu. „Týkají se lidí nejen ve Znojmě. Město pověřená obec třetího stupně, a má proto velký správní obvod,“ uvedl místostarosta. Peníze rozdělili radní mezi tři média. „Rádio Blaník dostane tři sta devadesát tisíc, Znojemsko dvě stě osmdesát tisíc a Znojemský týden sto osmdesát tisíc. Částka je proti loňskému roku celkově vyšší asi o sto tisíc,“ vypočítal Keremidský.