„Domníváme se, že v současné finanční situaci, ve které chybí desítky miliard na dopravní infrastrukturu, je taková investice v dohledné době nereálná. Samozřejmě, že na jednu stranu je rozvoj přeshraničního spojení v regionální části hezká věc, ale jsme v situaci, kdy nám chybí peníze na stavbu tisíce kilometrů dálnic a rychlostních silnic v České republice. Obáváme se tedy, že na takový projekt v dohledné době peníze nenajdeme. Situace nás však velmi zajímá a budeme o ní nadále informovat,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil označil záměr za nerealistický. „Je to téma, které nás zajímá už řadu let.Pouhé propojení mezi Hevlínem a Laa kolejemi však nemá smysl,“ informoval Pospíšil.

Podle něj se ale Jihomoravský kraj snaží železnici všude podporovat. „V těchhle místech ale není po železnici poptávka, bylo by to naprosto neefektivní. Taky si nedokážu představit, kde by mohli zástupci memoranda tolik peněz získat,“ dodal radní Pospíšil.

Jednání o obnově propojení tratě s Rakouskem se zúčastnil i starosta Hevlína Drahomír Nosek a radní města Znojma a koordinátor ve věci železničního memoranda Jiří Kacetl. „Stanoviska jednotlivých zúčastněných stran byla brzy zřejmá. Memorandum obhajovalo nutnost investic do zanedbané železniční sítě na Znojemsku a obnovy traťového úseku Hevlín-Laa a.d.Thaya jako nástroje udržitelného zdravého životního prostředí. Na jednání na znojemské radnici jsme zjišťovali stanoviska krajského úřadu, ministerstva dopravy a zástupce železničního oddělení společnosti Kordis Jihomoravského kraje, kteří argumentovali neefektivností tohoto záměru. Raději prosazují autobusovou přepravu,“ informoval Kacetl.

Podle dostupných studií by optimální varianta obnovy propojení stála při současných cenách řádově pět set milionů korun. Přesto závěrečná část tříhodinového jednání přinesla pro signatáře memoranda dobrou zprávu.

„Ministerstvo dopravy nám doporučilo připravit projekt přeshraniční spolupráce mezi Dolním Rakouskem a Jihomoravským krajem. Ustanoví se pracovní skupina a budeme se snažit o zajištění peněz z Evropské unie,“ popsal starosta Hevlína Nosek.

Podle něj by realizace přinesla zvýšení turistického ruchu dané oblasti. „Spousta lidí od nás pracuje v Rakousku, další využívají odlety z Vídně, někteří by mohli pohodlně vlakem jezdit do termálních lázní. Využití by našli i milovníci cyklistiky,“ vypočetl výhody starosta.

Stranou od hlavního tématu jednání o memorandu byly při následné diskusi předložené požadavky ze strany jihomoravských signatářů memoranda, které se týkaly úpravy současných jízdních řádů. „Znojmo je totiž jedno z mála velikostně srovnatelných měst v České republice, které nemá spěšné ani rychlíkové spojení s vnitrozemím,“ doplnil znojemský radní Kacetl.