Komfortnější a bezpečnější čekání na autobusy na miroslavské křižovatce na nejfrekventovanější regionální silnici I/53 chtějí starostové Miroslavska. Krajští úředníci jim poslali pět variant, jak má přestupní stanice vypadat s tím, že vybranou by mohl postavit po roce 2013. Starostové chtějí zastávky jinak, levněji a hlavně rychleji.

„Silnice není vhodná pro pohyb pěších a také není vhodné, aby se na ní ve větší míře pohybovali chodci. To se týká i přestupních vazeb veřejné dopravy. Po úpravě přestupních míst v Lechovicích a Branišovicích zbývá Miroslav. Po schválení územního plánu města je nyní potřeba zvolit konkrétní variantu terminálu,“ napsal do Miroslavi šéf krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.

Zástupci města dostali na stůl pět alternativ. Jejich zbudování by mělo podle hrubého odhadu stát mezi deseti a třiatřiceti miliony. „Návrhy jsme zveřejnili na webu města a v polovině týdne jsme o nich diskutovali s kolegy starosty miroslavského regionu. Dohodli jsme se, že nám nevyhovuje žádná z nich a že budeme trvat na obdobě zastávky u Branišovic. Budeme také požadovat, aby ji kraj zařadit mezi projekty financované z evropských fondů,“ informoval starosta Miroslavi Augustin Forman.

Až po roce 2013

Podle mluvčího krajského úřadu Jiřího Chmelíčka nyní krajští činitelé čekají na rozhodnutí Miroslavských. „Hovořit o tom, jaké variantě dává krajský úřad přednost, je ještě předčasné. Až získáme stanovisko obcí, připraví odbor dopravy materiály pro jednání orgánů kraje, které pak rozhodnou o dalším postupu. Samotná stavba pak spadá až do dalšího plánovacího období EU po roce 2013,“ sdělil Chmelíček.

S takovým plánováním starosta nesouhlasí. „Určitě budeme chtít, aby kraj začal stavět dřív. Vím totiž jistě, že peníze v příslušném programu budou,“ uvedl Forman.

Upozornil přitom, že nové zastávky pro přestup mezi regionálními linkami se vlastně budou stavět jako dočasné zařízení. „Definitivní řešení má vzniknout až v návaznosti na rekonstrukci silnice I/53. Jenže ta je v současné době plánovaná až někdy po roce 2025. Navíc u Miroslavi mají opravy končit, protože zde budou nejsložitější, včetně budování mimoúrovňové křižovatky,“ upozornil starosta.

Své chtějí k problému říct i v sousedních Suchohrdlech u Miroslavi, kde obec mimo jiné řeší stížnosti, že u zastávky při státní silnici chybí v jednom směru čekárna. „Na setkání starostů jsme se dohodli, že budeme požadovat, aby stejné řešení jako na miroslavské křižovatce vzniklo v menším také u Suchohrdel. Nezbavili bychom se sice přecházení, ale zbudování ostrůvků by zklidnilo dopravu a usnadnilo i odbočování na Suchohrdly. To je nyní kvůli nekázni řidičů velmi složité,“ konstatovala starostka Suchohrdel Barbora Arndt.

Varianta zrušení zastávky pro Suchohrdly podle ní nepřipadá v úvahu. „Opravdu nevím, jak by se pak dostávali děti do škol a podobně. Chodit po silnici až ke křižovatce by bylo vzhledem k hustotě provozu o život,“ upozornila.

Starostové Miroslavska povezou na kraj ještě jeden požadavek. „Abychom omezili počet parkujících aut u křižovatky, chceme k nejvíce vytíženým spojům kyvadlovou dopravu z obcí mikroregionu. Aby lidé nemuseli jezdit svými auty,“ vysvětlil Forman.