Tradice české obdoby francouzského Beaujolais Nouveau vznikla v polovině devadesátých let minulého století.
Letos nabídne svým zákazníkům lahve s etiketou svatého Martina sto pětadvacet vinařských firem z Moravy i Čech. Mezi nimi bude ale jen sedm vinařství ze Znojemska. Ostatní vinaři buď mladé víno vůbec neprodávají, nebo je nabízejí pod vlastní značkou.

„To vychází už z historie. Řada vinařů v době, kdy se značka Svatomartinské nemohla používat, vymyslela vlastní pojmenování svých mladých vín. A protože zákazníci již jejich značku znají, používají ji i nadále,“ zamyslel se Pavel Vajčner, ředitel Znovínu Znojmo, který jako jeden z mála na Znojemsku nabídne značku Svatomartinské na lahvích bílého, růžového i červeného vína.

„My jsme letos připravili čtyři sta hektolitrů od každého vzorku. To je o dvacet procent více než vloni. Jsme přesvědčeni, že díky stále rostoucí popularitě Svatomartinského celý objem prodáme. Objednávky tomu nasvědčují,“ dodal Vajčner.

Jinou cestou se vydali ve vinařství Lahofer. S jejich Mladým Lahoferem a Mladou Lahoferkou se zákazníci vinařství seznamují už čtvrtým rokem. Oproti
loňsku vyprodukovalo dobšické vinařství dvojnásobný objem mladých vín. „Podle propozic musí být Svatomartinské v kategorii suché víno. Před lety, kdy jsme vyráběli naše první mladé víno, nám zůstal nedopatřením ve víně větší zbytek cukru. Zákazníkům toto sladší víno s příjemnou kyselinkou zachutnalo a vyžadovali po nás i v následujících letech podobný typ mladého vína. Vinařství Lahofer proto nabízí mladá vína s větším zbytkem cukru, v kategorii polosladkých vín, s příjemně pitelnou kyselinkou,“ zdůvodnil Jaroslav Chaloupecký.

Vzorky pojmenované Mladé víno opět vyrobili ve druhém největším vinařství na Znojemsku, ve Vinných sklepích Lechovice. „Pro nás jsou mladá vína okrajovou záležitostí, děláme je prakticky jen pro naše stálé zákazníky do gastroprovozů, kde si je vyloženě přejí. Je pravda, že zájem o ně mírně roste.
My si ale vína, která děláme především v přívlastcích, schováváme až pro běžnou produkci,“ řekl jednatel vinařství Ivan Kalaš.

Milovníci vín tak letos mohou ochutnat Svatomartinská vína, pocházející ze Znojemska, od vinařství Znovín Znojmo, Ampelos Vrbovec, Líbal Horní Dunajovice, Jaroslav Tichý Rybníky, Perla vín Jezeřany-Maršovice a Vinné sklepy Maršovice. Adámkovo vinařství z Višňové registrovalo své Svatomartinské v Brně.

Kromě celostátně propagované značky ale najdou lidé mladá vína třeba i pod označením Veselé víno (Vino Hort Dobšice), Waldberg Nouveau (Vinařství Waldberg Vrbovec), Mladý Lahofer a Mladá Lahoferka (Vinařství Lahofer Dobšice), Mladé víno (Vinné sklepy Lechovice) či Mladé Svatováclavské (Vinařství rodiny Špalkovy Nový Šaldorf).