„Jako laik nemůžu stav mostu v obci Tavíkovice posoudit. Odborníci tvrdí, že do něj zatéká. Opravu však vítáme, protože nám společně s dokončenou silnicí otevírá cestu na Třebíčsko. Starý most byl tou poslední věcí, která bránila dobré sjízdnosti,“ řekl starosta Tavíkovic Libor Kosour. Podle jeho slov zastupitelé usilovali hlavně o opravu silnice. Té se tavíkovičtí dočkali loni.

Celkem je na znojemském okrese dvě stě třicet mostů na silnicích druhé a třetí třídy. V kritickém stavu je patnáct z nich. Na silnicích první třídy je mostů na okrese dvacet, ohrožené jsou tři.

„Stav mostů na Znojemsku sice není nejlepší, ale zase není kritický. Řekl bych horší průměr,“ komentoval situaci vedoucí znojemské správy a údržby silnic (SÚS) Zdeněk Komůrka.

Od roku 2003 se do oprav mostů na Znojemsku investovalo téměř dvě stě milionů korun. Nejdražší byla stavba mostu ve Stálkách, která spolkla pětatřicet milionů. Oprava bítovského mostu přes vranovskou přehradu si vyžádala téměř třicet milionů korun a rekonstrukce mostu ve Vranově nad Dyjí pak téměř dvanáct milionů. „Nejčastější poruchou mostů je zatékání do konstrukce, ale i postupné chátrání. To znamená například koroze výztuže či rozpad betonu,“ řekl ředitel jihomoravské SÚS Jan Zouhar.

Opravy se dočká i železniční most ve Znojmě. Ta bude součástí elektrifikace trati ze Znojma do Šatova. „Předpokládáme, že stavební práce začnou v květnu tohoto roku, vlastní most se bude opravovat na podzim,“ uvedl přednosta znojemské železniční stanice Pavel Karšulín.

Pilíře mostu už rekonstrukcí prošly, teď přišla řada na kovovou konstrukci, která je zatím provizorní. „Nová konstrukce se bude montovat na náspu a potupně nasouvat nad údolí,“ vysvětlil Karšulín.

Předpokládaná délka stavebních prací na mostě bude půl roku. Výluka potrvá do listopadu 2009. „Bude potřeba položit ještě koleje a natáhnout trolejové vedení. Dopravu bude v té době zajišťovat autobus,“ dodal přednosta.

Na samotnou opravu mostu bude, podle předpokladu, potřeba tři sta až čtyři sta milionů korun.