Mýtné nově zaplatí dopravci na silnici I/38 v úseku dlouhém asi pětaosmdesát kilometrů. „Od zpoplatnění komunikace si slibujeme především to, že tranzitní doprava nebude preferovat nezpoplatněné silnice první třídy na úkor zpoplatněných. Dalším přínosem je navýšení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu, rekonstrukci či vylepšení silnic a železnic,“ potvrdil rozhodnutí mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.

Lubor Lacina, ekonom z Mendelovy univerzity v Brně.
Všechno zdraží: Nemáme moc nástrojů, jak inflaci zabránit, říká ekonom Lacina

Rozhodnutí vítají především ve Znojmě. „Vedou k nám dvě silnice první třídy a ani jedna z nich nebyla doposud zpoplatněná. Teď se podmínky alespoň částečně sjednotí s ostatními trasami. Věřím, že kamiony už nebudou vyhledávat tu levnější cestu přes Znojmo, ale alespoň část z nich zamíří k rakouským hranicím po dálnici z Brna přes Břeclav nebo Mikulov,“ uvítal rozhodnutí ministerstva starosta Znojma Jakub Malačka.

Kvůli stále nedokončenému obchvatu Znojma, jehož stavbu dlouhá léta blokují aktivisté z místního spolku, se o zpoplatnění silnic snažil už v minulosti. Město totiž trápí extrémně velké množství kamionů projíždějících centrem. „Požadovali jsme i mýto na silnici I/53 od Brna, podle ministerstva to ale zatím není možné, protože není hotová rekonstrukce silnice,“ poukázal Malačka.

Placení mýta:

Nově začne platit na silnici I/38 z Jihlavy k hraničnímu přechodu Hatě na Znojemsku.

Úsek má délku asi 85 kilometrů.

Novelu vyhlášky už schválilo ministerstvo dopravy.

Platit začne 1.7.2022

Cílem je omezit tranzit zahraničních kamionů, kteří vyhledávají levnou trasu do Rakouska.

Dramatický dopad přetížené dopravy pocítili Znojemští zásadně koncem roku při první sněhové nadílce. Kvůli nesjízdným vozovkám stáli na kruhové křižovatce v centru města desítky polských kamionů. Doprava v centru zkolabovala na několik hodin.

V Jihlavě naopak doufají, že mýto nesvede tranzitní náklaďáky z obchvatu do centra, kudy by si krátily cestu k levnější variantě. Dnes totiž platí mýto na silnici první třídy od Poděbrad až do Jihlavy po křižovatku se silnicí druhé třídy II/602 směrem na Pelhřimov. „Prodloužení zpoplatněného úseku až do Znojma nebude mít nejspíš na Jihlavu podstatný vliv, protože sjetí z obchvatu, průjezd přes město přes všechny křižovatky bude časově výrazně delší než pokračovat přes přivaděč dále na Znojmo. Pokud by ovšem i přesto řidiči nákladních aut začali z obchvatu sjíždět, tak by to pro Jihlavu byl velký problém,“ vyjádřili se pro Deník Rovnost jihlavská primátorka Karolína Koubová a radní pro dopravu Jaroslav Vymazal.

Černé úvahy o tom, že kamiony začnou ve velkém využívat alternativní levnější trasu přes Třebíč, Jaroměřice nad Rokytnou a Jevišovice na Znojemsku po silnicích třetí třídy 360 a 361 si představitelé měst raději nepřipouští. „Pokud by k tomu došlo, určitě by se nám to nelíbilo, navíc je otázkou, zda by takovou zátěž udržely i mosty na trase. Jak se ale řidiči zachovají je v tuto chvíli těžké odhadovat,“ zvažoval starosta Jevišovic Pavel Málek.

Rizika konzultoval s ministerskými úředníky i Jakub Malačka. „V dnešní době je nejdůležitější čas, je proto předpoklad, že řidiči zvolí jen rychlejší trasu a zůstanou na silnicích první třídy a nerozprchnou se na dvojkové a trojkové silnice. To potvrdili ze zkušenosti i pracovníci ministerstva dopravy,“ myslí si Malačka.

Obavy rozptyloval i mezinárodní přepravce René Svoboda, jenž provozuje kamionovou dopravu v Rančířově na Jihlavsku. „Ani vzhledem k současným vysokým nákladům za pohonné hmoty se to nevyplatí. Naopak mi bylo divné, že silnice není tak dlouho zpoplatněná,“ sdělil Deníku před časem Svoboda.